Interludium

bulletin
Permissioner
Major Louis Dubois är frånvarande i första kåren, eftersom han har beviljats permission.
Majorerna Nicolaj Noir och Renard Poisson är frånvarande i fjärde kåren, för att de har beviljats permission.
Överstelöjtnant Adele Argente och major Coeur Flash är frånvarande i femte kåren, för att de har beviljats permisison.
Major Reginald Front-Boeuf är frånvarande i sjätte kåren, för att han har beviljats permission.
Överstelöjtnant Matteus Marie-Vallée är frånvarande i sjunde kåren, för att han har beviljats permission.
 
Samlade förorättelser
Major Nicolaj Noir har offentligt uttalat att major Renard Poisson är feg! Eftersom båda är på permission, behöver vi inte befara en snar duell.
Kapten Erich Bruyère har beskyllt major Renard Poisson för feghet. Eftersom de tillhör olika kårer, ligger en eventuell duell långt in i framtiden.
Därutvöver har major Renard Poisson påstått att major Coeur Flash är feg. Av samma skäl behöver vi inte heller här befara en snar duell.
Major Gustave Leucourt har beskyllt överstelöjtnant Joachim Murat för feghet, men de tillhör olika kårer.
Kapten Jean-Frédéric Chounavet har beskyllt kapten Corin Capucine för feghet: "Han stod inte ens upp för vår älskade Napoleon när dennes namn svärtades av en simpel borgare." De tillhör olika kårer.
Kapten Talbot Turquoise har beskyllt kapten Erich Bruyère för feghet. De tillhör olika kårer.
Major Didier Étoile-Courant har tagit kapten Jean-Pierre Phénix maka Brigitte Bouleau till älskarinna. En snar duell befaras.
Överstelöjtnant Jean Benedict Anglemarque har tagit kapten Pierre Montagnes maka Ivonne If till älskarinna. En snar duell befaras.
Övestelöjtnant Jean Benedict Anglemarque har beskyllt major Eric Jaune för feghet. Eftersom de har olika grad, kan de inte duellera.
 
Ekonomi
Till allas glädje betalades solden ut i rättan tid. Utbetalning till Hederslegionens medlemmar har även gjorts i enlighet med var och ens respektive värdighet.
 
Soldatens kalender
Vi har nu påbörjat den första och enda garnisonsrundan i kampanjsäsongen. Därefter följer en kampanjrunda.
 
Civilpersoner som märks
Namn Charm Inflytande Pengar Gift med
Christian Cirro 6 8 3 Nicolaj Noir
Clément Cumulus 5 9 7  
Séverin Stratus 10 8 9  
Bellamy Brume 6 2 6  
Sargent Smog 7 3 7  
Brigitte Bouleau 1 4 10 Jean-Pierre Phénix
Sandrine Sapin 3 10 5  
Plaisance Palmier 3 4 10  
Christelle Chagne 1 9 2 Gustave Leucourt
Adrienne Aoussier 6 8 9  
Nadine Noyer 8 4 6 Reginald Front-Boeuf
Courtenay Cèdre 8 9 3  
Susanne Saule 3 1 8  
Charleen Caisette 10 5 1  
Henriette Hêtre 1 9 5  
Carlotta Cytise 1 10 10  
Nell Noisetier 8 8 3  
Ivonne If 4 8 4 Pierre Montagne
Trinetta Tilleul 8 8 3  
Tempeste Thuya 2 7 8  
 
Soldater som märks
 
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Hederslegionen Övrigt Segerpoäng
Nicolaj Noir IV Major 37 111 94 37 30 67 67 13 7 3 2 storofficer permission Hederslegionen
Lafayette Delcroix V Major 40 102 108 0 109 109 71 4 9 1   storofficer   Hederslegionen
Renard Poisson IV Major 55 94 90 42 92 134 48 14 13 -1 3 riddare permission  
Reginald Front-Boeuf VI Major 57 136 85 75 27 102 63 10 6 4 3 riddare permission  
Lionel Lilas VI Löjtnant 12 39 65 102 46 148 60 4 8 4 1 riddare    
Marcellin Marbot III Major 52 140 91 0 161 161 40 6 8 4 1 riddare    
Talbot Turquoise I Kapten 17 70 87 0 158 158 45 5 6 -3 1 officer    
Jean-Frédéric Chounavet I Kapten 28 61 85 33 57 90 59 13 2 1 1      
Didier Étoile-Courant IV Major 45 106 108 41 46 87 74 15 10 5 2 riddare Brigitte  
Corin Capucine VI Kapten 31 67 81 7 66 73 55 11 7 2 1      
Pierre Montagne VII Kapten 47 108 83 53 9 62 69 5 9 5 2 riddare    
Jean-Pierre Phénix III Kapten 44 86 87 161 77 238 60 7 6 5 1 riddare   Pengar
Jeanne Ortie I Kapten 34 101 75 0 158 158 49 9 8 4   riddare    
Louis Dubois I Major 59 136 93 36 76 112 59 9 4 0 2 officer permission  
Adele Argente V Överstelöjtnant 80 164 100 138 8 146 72 11 11 -1 5 officer permission Grad
Gustave Leucourt V Major 51 159 91 22 92 114 71 7 11 4 1 officer    
Erich Bruyère III Kapten 34 71 70 54 56 110 69 7 7 -4   riddare    
Coeur Flash V Major 51 138 94 108 33 141 46 7 5 4 1 storofficer permission Hederslegionen
Cheval Cerise I Kapten 55 116 82 69 86 155 52 9 6 0   officer    
Matteus Marie-Vallée VII Överstelöjtnant 59 158 100 167 15 182 39 4 11 1 1 storofficer permission Grad+Hederslegionen
Eric Jaune IV Major 44 115 94 59 38 97 29 10 6 5 3 riddare    
Jean Benedict Anglemarque IV Överstelöjtnant 47 151 100 162 35 197 64 8 9 0 3   Ivonne Grad
Joachim Murat IV Överstelöjtnant 72 169 116 144 7 151 53 5 3 5 1 officer senior Grad+Ära
 
Arméer: Landets landstridstrupper indelas denna åttonde kampanjsäsong i sex kårer, numrerade I, III, IV, V, VI och VII. I den nionde kampanjsäsongen ingår inte den femte kåren, men en reservkår tillkommer.
 
I början av varje kampanjsäsong kommer du att kunna utsättas för ofrivilliga förflyttningar inom din armé/kår och till andra arméer/kårer. Ju högre militärt anseende som du har, desto mindre är chansen för en sådan förflyttning (+5 i militärt anseende ger 10% chans/risk, -4 i militärt anseende ger 100% chans/risk). Du kan inte välja vart du flyttas. (Innehar du överstes grad eller högre gäller 30% chans/risk, oberoende av militärt anseende.) Om din armé/kår avvecklas, kommer du också att förflyttas.
 
Det spelar roll i vilken kår eller armé, som du tjänstgör. Dels kan det gå olika bra, enligt kristallkulan nedan, och dels är det bra för karriären att vara i en armé med många kollegor, eftersom chansen för att blir stridskamrat med någon stiger med antalet kollegor. Om kristallkulan säger att det kommer att gå bra för din kår under en framtida kampanjrunda, så kan du t.ex. försöka locka dit ärelystna kollegor.
 
Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Inte fler än en per armé. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger (plus ett slags bonussäsong i Spanien) och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den åttonde säsongen, som nu har påbörjats, består av en garnisonsrunda och en kampanjrunda. Den nionde säsongen kommer att bestå av en garnisonsrunda och två kampanjrundor.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan armé, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.

Vad gör man under sin permission?
Under permission kan du (bara) välja mellan följande handlingsalternativ:
  • Träna fäktning, vilket ger +1 i fäktningsskicklighet.
  • Kurera dig, vilket ger +2 i hälsa. Kurerar du dig i sällskap med din älskarinna/älskare/maka/make blir effekten den dubbla, d.v.s. +4 i hälsa.
  • Träffa en dam/herre och sedan eventuellt uppvakta henne/honom eller fria till henne/honom.
  • I lönndom försnilla pengar, om du innehar ett ämbete.
  • Anhålla om förflyttning inom din armé/kår, för att få ett nybedömt militärt anseende.
  • Anhålla om förflyttning till en annan, namngiven armé/kår.
  • Ansöka om ett ämbete (för att kunna erhålla ett ämbete, krävs åtminstone brigadgenerals grad).
Hur mycket som du hinner under en permission, vet du inte när den påbörjas. Nästan alltid hinns åtminstone en av ovanstående handlingar med, normalt hinner du två, och om du har tur hinner du med tre handlingar (såsom exempelvis att träna tredubbelt med fäktning).
 
Civila damer och herrar
I vårt moderna samhälle efter införande av republiken, tillåter vi kvinnliga soldater och samkönade förhållanden. (Dock tillåter den franska krigsmakten fortfarande ingen officiell romantik mellan sina soldater.)
När du får möjlighet att träffa en dam eller herre, kan du välja någon som redan är känd (se "Civilpersoner som märks" ovan) eller välja att träffa någon hitintills okänd. I det senare fallet får reda på hennes/hans egenskaper innan du behöver välja om du vill uppvakta eller fria.
Om din attraktionskraft inte är högre än summan av hans/hennes tre egenskaper, kan du ge upp direkt: han/hon är inte alls intresserad.
Så hur räknar du ut din attraktionskraft? Jo, gör så här:
  1. Dividera dina sammanlagda ekonomiska tillgångar (Paris+börs) med 25 och avrunda nedåt.
  2. Lägg till din charm.
  3. Lägg för din militära grad till ett för varje steg du befinner dig ovanför sergeants grad. (En fänrik kan alltså lägga till ett, en löjtnant två.)
  4. Lägg till fem om du är greve, tio om du är hertig och femton om du är prins.
  5. Lägg till fem om du innehar ett ämbete.
Exempelvis har Adele en attraktionskraft på 21 (sex för sina 146 franc, elva för sin charm och fem för sin överstelötjnantsgrad), vilket räcker för att fånga Christians intresse, men är sju för litet för att intressera Séverin.
När du räknar ut skillnaden mellan din attraktionskraft och din älskades egenskapssumma, får du samtidigt reda på sannolikheten för att lyckas med en uppvaktning eller ett frieri: Är skillnaden ett, är sannolikheten 10%; är skillnaden två, är sannolikheten 20%; o.s.v. Därtill får du 10% tillägg för varje misslyckat, tidigare försök, ett slags enträgenhetsbonus, tills du byter föremålet för ditt frieri eller din uppvaktning.
 
Hederslegionen
Du vinner medlemskap och avancemang inom denna orden genom att utmärka dig i strid, vilket underlättas väsentligt om du har högt militärt anseende och många kårkollegor. Här listas värdigheterna och deras förmåner:
  1. Storkors. Ära +10, inkomst 5 franc.
  2. Storofficer. Ära +8, inkomst 4 franc.
  3. Kommendör. Ära +6, inkomst 3 franc.
  4. Officer. Ära +4, inkomst 2 franc.
  5. Riddare. Ära +2, inkomst 1 franc.
 
Förorättelser
Spelet innehåller ett antal olika situationer, där någon har en välkänd anledning att känna sig förorättad och därför har anledning att vid tillfälle utmana någon på duell.
Att ute i kampanj bli kallad feg, är en sådan anledning, som synes under rubriken "Samlade förorättelser" ovan.
Det går även under garnisonslivet att känna sig förorättad, av andra anledningar. Det kan röra sig om förolämpningar eller konkurrens om civila kvinnor och män, eller kanske bara att man påstår att någons näsa är orimligt lång. Vid behov hålls omröstningar om huruvida händelsen eller uttalandet verkligen var så allvarlig/allvarligt att det finns anledning att känna sig förorättad och därmed ha anledning att utmana på duell.
 
Utmaning på duell
Den som utmanas, kan neka utmaningen till ett pris av minus fem i ära. Om inte, så väljer den som utmanas vapen: svärd/värja eller pistol. Vid val av svärd/värja, bestämmer den som utmanas även vilken av duellanterna som skall påbörja duellen (spela det första kortet).
Duellens vinnare kan välja att agera storsint, vilket ger +5 i ära, så förloraren slipper såras. I det läget kan dock förloraren demonstrera fanatism och framtvinga att duellen görs om från start (samma sorts duell, men med nya kort om det är en svärdsduell) utan möjlighet för ytterligare storsinthet.
 
Dueller med svärd/värja
För att inte tappa några av spelets dyrbara spelare, så modellerar vi duellen med ett inte alltför komplicerat kortspel.
De två kontrahenterna får fem kort vardera. Om någon av dem har en hälsa som är tio eller mer högre än den andras, så får den med bättre hälsa ytterligare ett kort. Dessutom får den som har den högsta fäktningsskickligheten ytterligare ett kort (detta utdelas inte om duellanterna är lika skickliga).
Spelarna turas om att spela ett kort, tills båda har slut på kort eller tills någon såras. Om någon får slut på kort, fortsätter den andra ensidigt att spela, tills alla kort har spelats eller ett sår har utdelats.
Det finns tre sorters kort: Lunge/Utfall, Parry/Parering och Riposte/Ripost. Kortleken som korten delas ut från innehåller sju stycken Parry, sju stycken Lunge och två stycken Riposte.
Lunge är ett anfallskort, som måste besvaras med en Parry eller Riposte.
En Riposte är ett anfallskort, om det är ett svar på en Lunge eller ett svar på en Riposte som var ett anfallskort. I så fall måste den besvaras med en Parry eller en Riposte.
En Riposte som inte är ett anfallskort, fungerar som en Parry.
När motståndaren har spelat en Lunge, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som är ett anfallskort, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som inte är ett anfallskort, kan du spela vilket kort du vill (om du har något)
När motståndaren har spelat en Parry, kan du spela vilket kort du vill (om du har något).
Så länge du har kort kvar, måste du spela ett kort, när det är din tur. (Du kan inte passa.)
Har inget annat sagts, förmodas att Lunge och anfalls-Riposte spelas för att döda. Vill du i stället försöka att bara såra motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var en dödande stöt bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Båda duellanterna höjer sin fäktningsskicklighet med +1 för varje svärdsduell.
 
Dueller med pistol
Har inget annat sagts, förmodas att pistolerna avlossas för att döda. Vill du i stället försöka att bara såra motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var ett dödande skott bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Pistolerna avlossas samtidigt, men det finns en risk för feltändning. I denna sorts duell finns ingen skicklighetskomponent, utan båda har samma möjligheter.
 
Kristallkulan
Åttonde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Åttonde säsongen, första kampanjrundan: Bra för alla.
Nionde säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjunde kåren och reservkåren.
Nionde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjätte kåren och sjunde kåren.
Nionde säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem i första kåren, sjätte kåren och reservkåren.
Tionde säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i tredje kåren.
Tionde säsongen, andra garnisonsrundan: 40% chans/risk för alla att förflyttas till Spanien.
Tionde säsongen, kampanjrundan: Bäst för dem med krigsplacering i Spanien (övriga erhåller ingen kampanjrunda).
 
Överstelöjtnant Argentes planering
Jag beviljades permission. I första hand skall jag flytta till fjärde kåren, som kristallkulan rekommenderar och där det finns gott om presumtiva stridskamrater. Hinner jag, friar jag även till Sargent.

Kommentera inlägget här: