Kejsaren har återvänt!

bulletin
 
Napoleon har återtagit sin tron
Utan att ett enda skott har avskjutits har vår kejsare Napoleon I återvänt till Paris via slottet i Fontainebleau. Kung Louis flydde i panik. Större delen av Frankrikes befolkning och landets krigsmakt har tröttnat på kungen och hyllar kejsaren vid hans återkomst.
 
Stabsplacering
Generallöjtnant Nicolaj Noir placerades tillfälligt i Kejserliga gardets stab.
 
Har lämnat armén
General Louis Dubois, brigadgeneral Jean Hirondelle och general Jean Benedict Anglemarque stödjer kung Lous och har därför lämnat den franska armén. De kallar sig rojalister.
 
Generaler och marskalkar
Första kåren leds av marskalk Joachim Murat.
Andra kåren leds av general Adele Argente.
Tredje kåren leds av general Matteus Marie-Vallée.
Fjärde kåren leds av general Pierre Montagne.
Sjätte kåren leds av general Lafayette Delcroix.
Kejserliga gardet leds av general Coeur Flash.
 
Befordringar
Generallöjtnanterna Nicolaj Noir, Reginald Front-Boeuf, Marcellin Marbot och Gustave Leucourt har befordrats till generals grad och ingår nu i den franska arméns generalstab, direkt underställda kejsar Napoleon.
 
Övriga förflyttningar
Till Första kåren har förflyttats: överste Erich Bruyère.
Till Andra kåren har förflyttats: överste Lionel Lilas.
Till Fjärde kåren har förflyttats: brigadgeneral Didier Étoile-Courant.
Till Sjätte kåren har förflyttats: brigadgeneral Eric Jaune.
Till Kejserliga gardet har förflyttats: generallöjtnant Jean-Pierre Phénix.
 
Ekonomi
Till allas glädje betalades solden ut i rättan tid. Utbetalning till Hederslegionens medlemmar har även gjorts i enlighet med vars och ens värdighet. Ersättning till innehavare av ämbeten har också utbetalats, liksom till ägare av förnämare titlar.
 
Hälsoläget
Livet ute i fält tär på allas hälsa.
 
Soldatens kalender
Strax börjar en hundra dagar lång kampanjrunda.
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Hederslegionen Övrigt Segerpoäng
Nicolaj Noir arméstaben General 92 243 202 332 241 573 41 15 12 -3 4 storkors Greve Hederslegionen
Lafayette Delcroix VI General 100 247 257 0 223 223 27 4 16 -1   storkors Greve+Ämbete Hederslegionen
Reginald Front-Boeuf arméstaben General 119 261 182 455 91 546 10 15 6 4 5 kommendör Greve  
Lionel Lilas II Överste 50 183 164 30 82 112 36 8 16 -2 2 officer    
Marcellin Marbot arméstaben General 103 227 220 224 60 284 27 8 8 -2 1 riddare    
Didier Étoile-Courant IV Brigadgeneral 81 182 208 331 89 420 45 18 14 2 3 riddare    
Pierre Montagne IV General 80 214 196 36 206 242 37 5 14 -4 3 officer    
Jean-Pierre Phénix Kejserlliga gardet Generallöjtnant 84 215 212 500 53 553 5 9 9 -3 3 kommendör    
Louis Dubois rojalist General 74 246 169 179 227 406 5 5 7 3 1 officer    
Jean Hirondelle rojalist Brigadgeneral 58 130 144 171 147 318 28 11 10 0        
Adele Argente II General 104 281 180 179 180 359 36 10 20 -3 3 storofficer    
Gustave Leucourt arméstaben General 98 274 186 364 128 492 41 2 19 0 2 kommendör Greve  
Erich Bruyère I Överste 66 150 171 139 125 264 27 6 8 2   riddare Belle Bourdaine  
Coeur Flash Kejserlliga gardet General 99 274 202 235 71 306 39 8 7 -4 3 storofficer    
Matteus Marie-Vallée III General 115 292 200 450 92 542 24 5 11 0 2 storkors Greve Ära+Hederslegionen
Eric Jaune VI Brigadgeneral 93 214 165 287 119 406 28 7 7 -1 3 officer    
Jean Benedict Anglemarque rojalist General 80 232 226 295 218 513 22 8 11 -1 4   Greve  
Joachim Murat I Marskalk 138 272 263 572 362 934 26 12 3 5 3 kommendör Furste+Ämbete+Senior Grad+Pengar
 
Arméer: Landets landstridstrupper indelas under den nuvarande, sextonde kampanjsäsongen i fem kårer, nämligen I, II, III, IV och VI, samt Kejserliga gardet.
 
Kejserliga gardet betalar ut en sold, som är hälften större än den normala för respektive grad. Du kan söka förflyttning dit närhelst som du är på permission eller finner en ledig stund  under garnisonsrundorna. Kan du uppvisa att du i fält har erhållit fem ärr eller fler, antages du utan vidare frågor. Napoleons gunst och innehavet av en värdighet i Hederslegionen underlättar i övriga fall ett beviljande.
 
Det spelar roll i vilken kår eller armé, som du tjänstgör. Dels kan det gå olika bra, enligt kristallkulan nedan, och dels är det bra för karriären att vara i en armé med många kollegor, eftersom chansen för att blir stridskamrat med någon stiger med antalet kollegor. Om kristallkulan säger att det kommer att gå bra för din kår under en framtida kampanjrunda, så kan du t.ex. försöka locka dit ärelystna kollegor.

Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé/kår. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det kan aldrig finnas fler än en general eller marskalk i en armé/kår, så en automatisk förflyttning görs vid en befordran till general om armén/kåren redan har en general eller marskalk. En general/marskalk kan inte själv råda över förflyttningar, d.v.s. kan inte begära förflyttning.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Rojalist eller bonapartist?
Vid Napoleons återkomst från Elba måste du åter bestämma om du är rojalist eller bonapartist.
 
Om rojalist, så pensionerar du dig från resten av spelandet och behåller din grad, dina pengar, din ära, o.s.v. I slutet av spelet är du ändå med i bedömningen av vem som vinner. Du riskerar inte att dömas av rojalisterna i slutet av spelet, även om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo.
 
Om bonapartist, så händer följande:
  1. Ifall att du redan tidigare hade deklarerat att du var bonapartist, erhåller du +5 i Napoleons gunst, +3 i ära och +1 i erfarenhet.
  2. Du tillfrågas om du vill ansluta dig till Napoleons marsch mot Paris. Napoleons gunst höjs med +5, äran med +6 och erfarenheten med +2, ifall att du går med honom mot Paris.
  3. Du förflyttas slumpmässigt till Kejserliga gardet eller till någon av kårerna.
  4. Du får ett tillfälle att begära förflyttning (om du inte är general eller marskalk).
  5. Ifall att Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer du att förföljas av huset Bourbon och eventuellt dömas.
 
Bourbonernas eventuella förföljelse av bonapartisterna
Om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer en tiosidig tärning att kastas för dig, om du vid Napoleons återkomst bestämde dig för att du är bonapartist.
 
Från tärningskastet dras ett, ifall att du har visat dig vara en kappvändare, det vill säga blev rojalist när Napoleon skickades i exil och sedan blev bonapartist när Napoleon kom tillbaka.
 
Från tärningskastet dras (ytterligare) ett, ifall att du anslöt dig till Napoleons marsch mot Paris.
 
Totalt kan alltså mellan noll och två dras från tärningskastet.
 
Blir slutresultatet fem eller mer, så klarar du dig undan.
 
Blir resultatet fyra, så förlorar du dina högre titlar (utom marskalkstiteln) och ditt ämbete (om du har något).
 
Blir resultatet tre, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete och hälften av dina pengar.
 
Blir resultatet två, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete, hälften av dina pengar och din militära grad.
 
Blir resultatet ett eller mindre, så avrättas du. (Det innebär i praktiken att du förlorar 25% av dina pengar, din ära, o.s.v.., och att din grad sätts till vad dina återstående värden räcker till.)
 
Spelarens segervillkor
Den som innehar högst militär grad, får en segerpoäng. Om flera har samma grad, får den/de med högst adelstitel denna segerpoäng.
Den/de som innehar högst värdighet i Hederslegionen, får en segerpoäng.
Den/de som har störst ära, får en segerpoäng.
Den/de som har mest pengar (de i banken plus de i börsen), får en segerpoäng.
Den/de vinner, som har flest segerpoäng.
Den vinner också, som eventuellt lyckas vända den förväntade förlusten vid Waterloo till en seger vid Mont St. Jean (vilket är samma slag, men med en annan segrares namngivning). Det är en sjuttondels chans för dig att på detta sätt säkra kejsarens framtid och själv undvika hotande förföljelse av bonapartare, ifall att du faktiskt är med och strider i slaget.
Det är alltså möjligt att det blir en delad seger. Flertalet av oss blir ändå utan segerkrans och kan förslagsvis mena att vägen är målet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den nuvarande sextonde och sista kampanjsäsongen består av två garnisonsrundor och en hundra dagar lång kampanjrunda.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan kår/armé, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende. (Observera att en general/marskalk inte kan söka förflyttning!)
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Mer om militärt anseende
När du är indragen i ett slag, är ditt militära anseende viktigt. Det adderas nämligen till den Napoleons gunst och den ära som tilldelas dig. Har du exempelvis två i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället fem poäng ära. Dock ger detta aldrig mer i tillägg än grundtilldelningen. Har du exempelvis fem i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället sex poäng ära (och inte åtta).
 
Sårad i strid
Ute i krig ligger krigsskador nära i tanken.
När du såras slår koordinator en 100-sidig ödestärning och det går olika mycket illa beroende på utfallet:
Utfall Vilken slags skada Närmare förklaring
Intervall 1-11 Död Spelaren är ute ur leken under resten av kampanjsäsongen, soldaten lever bara i minnet hos dem som överlevde.
Intervall 12-23 Mycket allvarligt sårad Ära +5, erfarenhet +1, hälsa -20, militärt anseende +4. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 24-35 Allvarligt sårad Ära +4, erfarenhet +1, hälsa -15, militärt anseende +3. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 36-48 Illa sårad Ära +3, erfarenhet +1, hälsa -10, militärt anseende +2. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 49-77 Köttsår Ära +2, erfarenhet +1, 0-3 i minskad hälsa.
Intervall 78-100 Skråma Ära +1, erfarenhet +1.
 
Stridskamrater
Under vissa förhållanden i krig, kan två personer i samma armé bli stridskamrater, där båda väljer att tillsammans, våghalsigt och djärvt, utföra en heroisk handling, eller där den ene heroiskt befriar, skyddar eller undsätter den andre.
Under dessa förhållanden tar du en grundläggande risk för att bli sårad eller tillfångatagen. När du väljer att agera stridkamrat tar du samma risk en andra gång. Samtidigt får du en god möjlighet att vinna Napoleons gunst, ära och ett högre militärt anseende. Koordinator meddelar dig, när du har en sådan möjllighet.
Du får då följande val:
  1. Att försöka befria din stridskamrat, om hen tas till fånga. Detta ger Napoleons gunst +3, ära +12 och militärt anseende +3.
  2. Att försöka skydda din stridskamrat från att bli sårad. Detta ger Napoleons gunst +2, ära +9 och militärt anseende +2. Detta ger 50% chans att helt eliminera skadan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  3. Att försöka undsätta din stridskamrat, när hen blir sårad. Detta ger Napoleons gunst +1, ära +6 och militärt anseende +1. Detta ger 80% chans att mildra skadan en svårighetsgrad, enligt tabellen ovan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  4. Att tillsammans med din stridskamrat utföra en heroisk handling. Detta ger Napoleons gunst +4, ära +10 och militärt anseende +4.
Den mest heroiska valkombination, som du kan göra, är alternativ 1, alternativ 2 och alternativ 4. Men du kan fritt välja en eller flera av dessa fyra alternativ, så länge som du inte väljer både tvåan och trean.
 
Hederslegionen
Du vinner medlemskap och avancemang inom denna orden genom att utmärka dig i strid, vilket underlättas väsentligt om du har högt militärt anseende och många kårkollegor. Här listas värdigheterna och deras förmåner:
  1. Storkors. Ära +10, inkomst 5 franc.
  2. Storofficer. Ära +8, inkomst 4 franc.
  3. Kommendör. Ära +6, inkomst 3 franc.
  4. Officer. Ära +4, inkomst 2 franc.
  5. Riddare. Ära +2, inkomst 1 franc.
 
Titlar
Som erkännande för förtjänstfulla insatser vid militära slag, kan du möjligen förlänas en titel. Följande titlar finns:
  1. Marskalk. Inkomst 22 franc. Grundförutsättning: general.
  2. Furste. Inkomst 35 franc. Grundförutsättningar: marskalk och hertig.
  3. Hertig, Inkomst 25 franc. Grundförutsättning: marskalk eller general.
  4. Greve. Inkomst 15 franc. Grundförutsättning: brigadgenerals grad eller högre.
Marskalkstiteln kan kombineras med någon av de tre andra, vilka dock inte kan kombineras med varandra.
 
Kristallkulan
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, första slaget, vid Ligny: Bäst för arméstaben, Kejserliga gardet, Tredje kåren, Fjärde kåren och Sjätte kåren.
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, andra slaget, vid Quatre Bras: Bäst för arméstaben och Andra kåren, näst bäst för Första kåren.
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, tredje slaget, vid Wavre: Bäst för arméstaben, Tredje kåren och Fjärde kåren.
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, sista slaget, vid Waterloo/Mont St. Jean: Bäst för arméstaben, Kejserliga gardet, Första kåren, Andra kåren och Sjätte kåren.

General Argentes planering
Inga risker är för stora, om de ger möjlighet att höja min ära.
En kommentar