Interludium

bulletin
Permissioner
Major Jean Benedict Anglemarque och kapten Gustave Leucourt är frånvarande i femte kåren, för att de har beviljats permission.
Kapten Nicolaj Noir är frånvarande i fjärde kåren, för att han har beviljats permission.
Kapten Pierre Montagne är frånvarande i tredje kåren, för att han har beviljats permission.
Löjtnant Erich Bruyère är frånvarande i sjätte kåren, för att han har beviljats permission.
 
Samlade förorättelser
Kapten Nicolaj Noir har offentligt uttalat att kapten Renard Poisson är feg! Eftersom kapten Noir är på permission, behöver vi inte befara en snar duell.
Löjtnant Erich Bruyère har beskyllt kapten Renard Poisson för feghet. Eftersom de tillhör olika kårer, ligger en eventuell duell långt in i framtiden.
Därutvöver har kapten Renard Poisson påstått att kapten Coeur Flash är feg. Av samma skäl behöver vi inte heller här befara en snar duell.
Kapten Gustave Leucourt har beskyllt major Joachim Murat för feghet, men de tillhör olika kårer.
Löjtnant Jean-Frédéric Chounavet har beskyllt kapten Corin Capucine för feghet: "Han stod inte ens upp för vår älskade Napoleon när dennes namn svärtades av en simpel borgare." De tillhör olika kårer.
Överstelöjtnant Gaspard Miradoux har beskyllt major Joachim Murat för feghet, med hänvisning till major Murats insats vid Rivoli. De tillhör olika kårer.
Fänrik Talbot Turquoise har beskyllt löjtnant Erich Bruyère för feghet. De har olika grad och kan därför inte duellera.
Löjtnant Didier Étoile-Courant har tagit kapten Jean-Pierre Phénix maka Brigitte Bouleau till älskarinna. En snar duell befaras.
 
Ekonomi
Till allas glädje betalades solden ut i rättan tid. Utbetalning till Hederslegionens medlemmar har även gjorts i enlighet med var och ens respektive värdighet.
 
Soldatens kalender
Vi har nu påbörjat den första och enda garnisonsrundan i kampanjsäsongen. Därefter följer två kampanjrundor.
 
Civilpersoner som märks
Namn Charm Inflytande Pengar Gift med
Christian Cirro 5 7 1  
Clément Cumulus 5 6 5  
Séverin Stratus 10 8 8  
Bellamy Brume 8 2 6  
Sargent Smog 6 2 9  
Brigitte Bouleau 2 3 10 Jean-Pierre Phénix
Sandrine Sapin 3 7 5  
Plaisance Palmier 4 5 10  
Christelle Chagne 1 7 3 Gustave Leucourt
Adrienne Aoussier 7 7 7  
Nadine Noyer 8 4 5 Reginald Front-Boeuf
Courtenay Cèdre 9 9 5  
Susanne Saule 3 2 10  
Charleen Caisette 10 4 2  
Henriette Hêtre 1 8 5  
Carlotta Cytise 1 8 9  
Nell Noisetier 9 7 3  
Ivonne If 3 5 4 Pierre Montagne
Trinetta Tilleul 10 5 3  
Mirla Mélèze 10 9 9  
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Hederslegionen Övrigt Segerpoäng
Eric Jaune IV Kapten 31 78 74 27 20 47 39 11 6 -1 3 riddare    
Jean Benedict Anglemarque V Major 34 131 84 72 31 103 66 8 8 -4 3   permission  
Joachim Murat IV Major 56 132 90 98 31 129 58 4 3 -1 1 riddare    
Nicolaj Noir IV Kapten 25 80 74 0 39 39 70 13 7 0   officer permission, Christian  
Lafayette Delcroix II Major 36 87 91 0 177 177 74 4 9 -4   kommendör   Pengar
Renard Poisson IV Kapten 39 64 73 46 61 107 52 14 10 -4 3 riddare    
Reginald Front-Boeuf VI Kapten 50 111 68 47 56 103 67 10 6 5 3 riddare    
Lionel Lilas VI Fänrik 7 19 48 113 24 137 66 4 8 4 1      
Marcellin Marbot III Kapten 40 116 77 0 103 103 44 6 8 4 1 riddare    
Talbot Turquoise VI Fänrik 11 37 67 0 105 105 50 5 5 3   riddare    
Jean-Frédéric Chounavet I Löjtnant 17 37 67 36 36 72 68 13 2 5 1      
Didier Étoile-Courant IV Löjtnant 25 52 79 45 13 58 79 15 10 4 2   Brigitte  
Corin Capucine VI Kapten 28 55 67 7 36 43 64 12 7 3 1      
Pierre Montagne III Kapten 40 99 65 63 46 109 66 5 9 -4 2 riddare permission  
Jean-Pierre Phénix III Kapten 30 61 71 128 48 176 65 9 6 0 1 riddare    
Jeanne Ortie I Löjtnant 25 80 61 0 121 121 53 8 8 1   riddare    
Adele Argente V Major 60 130 79 72 25 97 75 11 11 4 5 riddare    
Gustave Leucourt V Kapten 40 140 71 25 45 70 66 7 11 3 1 officer permission  
Erich Bruyère VI Löjtnant 17 48 58 50 32 82 73 7 7 1   riddare permission  
Coeur Flash V Kapten 34 90 73 50 41 91 49 7 4 -1 1 kommendör    
Cheval Cerise I Kapten 48 108 74 43 57 100 59 10 6 -1   officer    
Matteus Marie-Vallée II Major 56 143 85 127 14 141 43 4 11 -3 1 storofficer   Hederslegionen
Gaspard de Miradoux III Överstelöjtnant 63 160 111 36 57 93 48 13 5 0 2 kommendör senior Grad+Ära
 
Kårer och arméer: Landets landstridstrupper indelas denna sjunde kampanjsäsong i sex kårer, numrerade från I till VI. I den åttonde kampanjsäsongen ingår inte den andra kåren, men en sjunde kår tillkommer.
 
I början av varje kampanjsäsong kommer du att kunna utsättas för ofrivilliga förflyttningar inom din armé/kår och till andra arméer/kårer. Ju högre militärt anseende som du har, desto mindre är chansen för en sådan förflyttning (+5 i militärt anseende ger 10% chans/risk, -4 i militärt anseende ger 100% chans/risk). Du kan inte välja vart du flyttas. (Innehar du överstes grad eller högre gäller 30% chans/risk, oberoende av militärt anseende.) Om din armé/kår avvecklas, kommer du också att förflyttas.
 
Det spelar roll i vilken kår eller armé, som du tjänstgör. Dels kan det gå olika bra, enligt kristallkulan nedan, och dels är det bra för karriären att vara i en armé med många kollegor, eftersom chansen för att blir stridskamrat med någon stiger med antalet kollegor. Om kristallkulan säger att det kommer att gå bra för din kår under en framtida kampanjrunda, så kan du t.ex. försöka locka dit ärelystna kollegor.
 
Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Inte fler än en per armé. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger (plus ett slags bonussäsong i Spanien) och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den sjunde säsongen, som nu påbörjas, består av en garnisonsrunda och två kampanjrundor. Den åttonde säsongen kommer att bestå av en garnisonsrunda och en kampanjrunda.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan armé, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Hederslegionen
Du vinner medlemskap och avancemang inom denna orden genom att utmärka dig i strid, vilket underlättas väsentligt om du har högt militärt anseende och många kårkollegor. Här listas värdigheterna och deras förmåner:
  1. Storkors. Ära +10, inkomst 5 franc.
  2. Storofficer. Ära +8, inkomst 4 franc.
  3. Kommendör. Ära +6, inkomst 3 franc.
  4. Officer. Ära +4, inkomst 2 franc.
  5. Riddare. Ära +2, inkomst 1 franc.
 
Vad gör man under sin permission?
Under permission kan du (bara) välja mellan följande handlingsalternativ:
  • Träna fäktning, vilket ger +1 i fäktningsskicklighet.
  • Kurera dig, vilket ger +2 i hälsa. Kurerar du dig i sällskap med din älskarinna/älskare/maka/make blir effekten den dubbla, d.v.s. +4 i hälsa.
  • Träffa en dam/herre och sedan eventuellt uppvakta henne/honom eller fria till henne/honom.
  • I lönndom försnilla pengar, om du innehar ett ämbete.
  • Anhålla om förflyttning inom din armé/kår, för att få ett nybedömt militärt anseende.
  • Anhålla om förflyttning till en annan, namngiven armé/kår.
  • Ansöka om ett ämbete (för att kunna erhålla ett ämbete, krävs åtminstone brigadgenerals grad).
Hur mycket som du hinner under en permission, vet du inte när den påbörjas. Nästan alltid hinns åtminstone en av ovanstående med, normalt hinner du två, och om du har tur hinner du med tre handlingar (såsom exempelvis att träna tredubbelt med fäktning).
 
Civila damer och herrar
I vårt moderna samhälle efter införande av republiken, tillåter vi kvinnliga soldater och samkönade förhållanden. (Dock tillåter den franska krigsmakten fortfarande ingen officiell romantik mellan sina soldater.)
När du får möjlighet att träffa en dam eller herre, kan du välja någon som redan är känd (se "Civilpersoner som märks" ovan) eller välja att träffa någon hitintills okänd. I det senare fallet får reda på hennes/hans egenskaper innan du behöver välja om du vill uppvakta eller fria.
Om din attraktionskraft inte är högre än summan av hans/hennes tre egenskaper, kan du ge upp direkt: han/hon är inte alls intresserad.
Så hur räknar du ut din attraktionskraft? Jo, gör så här:
  1. Dividera dina sammanlagda ekonomiska tillgångar (Paris+börs) med 25 och avrunda nedåt.
  2. Lägg till din charm.
  3. Lägg för din militära grad till ett för varje steg du befinner dig ovanför sergeants grad. (En fänrik kan alltså lägga till ett, en löjtnant två.)
  4. Lägg till fem om du är greve, tio om du är hertig och femton om du är prins.
  5. Lägg till fem om du innehar ett ämbete.
Exempelvis har Adele en attraktionskraft på 18 (tre för sina 97 franc, elva för sin charm och fyra för sin majorsgrad), vilket räcker för att fånga Sargents intresse, men är nio för litet för att intressera Séverin.
När du räknar ut skillnaden mellan din attraktionskraft och din älskades egenskapssumma, får du samtidigt reda på sannolikheten för att lyckas med en uppvaktning eller ett frieri: Är skillnaden ett, är sannolikheten 10%; är skillnaden två, är sannolikheten 20%; o.s.v. Därtill får du 10% tillägg för varje misslyckat, tidigare försök, ett slags enträgenhetsbonus, tills du byter föremålet för ditt frieri eller din uppvaktning.
 
Förorättelser
Spelet innehåller ett antal olika situationer, där någon har en välkänd anledning att känna sig förorättad och därför har anledning att vid tillfälle utmana någon på duell.
Att ute i kampanj bli kallad feg, är en sådan anledning, som synes under rubriken "Samlade förorättelser" ovan.
Det går även under garnisonslivet att känna sig förorättad, av andra anledningar. Det kan röra sig om förolämpningar eller konkurrens om civila kvinnor och män, eller kanske bara att man påstår att någons näsa är orimligt lång. Vid behov hålls omröstningar om huruvida händelsen eller uttalandet verkligen var så allvarlig/allvarligt att det finns anledning att känna sig förorättad och därmed ha anledning att utmana på duell.
 
Utmaning på duell
Den som utmanas, kan neka utmaningen till ett pris av minus fem i ära. Om inte, så väljer den som utmanas vapen: svärd/värja eller pistol. Vid val av svärd/värja, bestämmer den som utmanas även vilken av duellanterna som skall påbörja duellen (spela det första kortet).
Duellens vinnare kan välja att agera storsint, vilket ger +5 i ära, så förloraren slipper såras. I det läget kan dock förloraren demonstrera fanatism och framtvinga att duellen görs om från start (samma sorts duell, men med nya kort om det är en svärdsduell) utan möjlighet för ytterligare storsinthet.
 
Dueller med svärd/värja
För att inte tappa några av spelets dyrbara spelare, så modellerar vi duellen med ett inte alltför komplicerat kortspel.
De två kontrahenterna får fem kort vardera. Om någon av dem har en hälsa som är tio eller mer högre än den andras, så får den med bättre hälsa ytterligare ett kort. Dessutom får den som har den högsta fäktningsskickligheten ytterligare ett kort (detta utdelas inte om duellanterna är lika skickliga).
Spelarna turas om att spela ett kort, tills båda har slut på kort eller tills någon såras. Om någon får slut på kort, fortsätter den andra ensidigt att spela, tills alla kort har spelats eller ett sår har utdelats.
Det finns tre sorters kort: Lunge/Utfall, Parry/Parering och Riposte/Ripost. Kortleken som korten delas ut från innehåller sju stycken Parry, sju stycken Lunge och två stycken Riposte.
Lunge är ett anfallskort, som måste besvaras med en Parry eller Riposte.
En Riposte är ett anfallskort, om det är ett svar på en Lunge eller ett svar på en Riposte som var ett anfallskort. I så fall måste den besvaras med en Parry eller en Riposte.
En Riposte som inte är ett anfallskort, fungerar som en Parry.
När motståndaren har spelat en Lunge, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som är ett anfallskort, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som inte är ett anfallskort, kan du spela vilket kort du vill (om du har något)
När motståndaren har spelat en Parry, kan du spela vilket kort du vill (om du har något).
Så länge du har kort kvar, måste du spela ett kort, när det är din tur. (Du kan inte passa.)
Har inget annat sagts, förmodas att Lunge och anfalls-Riposte spelas för att döda. Vill du i stället försöka att bara såra motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var en dödande stöt bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Båda duellanterna höjer sin fäktningsskicklighet med +1 för varje svärdsduell.
 
Dueller med pistol
Har inget annat sagts, förmodas att pistolerna avlossas för att döda. Vill du i stället försöka att bara såra motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var ett dödande skott bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Pistolerna avlossas samtidigt, men det finns en risk för feltändning. I denna sorts duell finns ingen skicklighetskomponent, utan båda har samma möjligheter.
 
Kristallkulan
Sjunde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Sjunde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem vid andra, fjärde, femte och sjätte kåren.
Sjunde säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem vid första, tredje, fjärde och femte kåren.
Åttonde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Åttonde säsongen, första kampanjrundan: Bra för alla.
Nionde säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjunde kåren och reservkåren.
Nionde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjätte kåren och sjunde kåren.
Nionde säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem i första kåren, sjätte kåren och reservkåren.
Tionde säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i tredje kåren.
 
Major Argentes planering
Kristallkulan säger att det går bra för min femte kår, jag har ett gott militärt anseende och vi är rimligt många i femte kåren, så jag försöker inte byta kår. Jag fortsätter att fria till Sargent, som ekonomiskt sett är ett riktigt kap (och dessutom charmig!).  I övrigt satsar jag på erfarenhet, ära och förberedelser inför nästa duell mot kapten Gustave Leucourt.
Kommentera här!