Slaget vid Wavre

bulletin
Fransk seger vid Wavre
Enligt order från kejsaren angrep general Marcellin Marbot med Tredje och Fjärde kåren den preussiska armén i Wavre, för att försöka hindra fälmarskalk von Blüchers trupper från att hinna fram till Mont St. Jean.
Tyvärr band vi upp endast den preussiska eftertruppen, ledd av general Johann von Thielmann, som förgäves försökte hindra de franska kårerna från att ta sig över floden Dyle.
 
Stupade  vid Wavre
Marskalk Matteus Marie-Vallée stupade, där han stred i första ledet i ledningen för Tredje kåren. Vi sörjer alla honom.
 
Befordran
Brigadgeneral Didier Étoile-Courant vid Fjärde kåren har befordrats till generallöjtnants grad.
 
Erkännanden för mycket förtjänstfulla insatser vid Wavre
Generallöjtnant Didier Étoile-Courant har upphöjts till officer i Hederslegionen och har förlänats titeln greve.
Generalerna Marcellin Marbot och Pierre Montagne har båda förlänats titlarna marskalk och hertig.
 
Generaler och marskalkar
Första kåren leds av marskalk Joachim Murat.
Andra kåren leds av general Adele Argente.
Fjärde kåren leds av marskalk Pierre Montagne.
Sjätte kåren leds av general Lafayette Delcroix.
Kejserliga gardet leds av general Coeur Flash.
 
Krigsfånge
General Lafayette Delcroix vid Sjätte kåren är fortfarande krigsfånge hos preussarna.
 
Soldatens kalender
Kampanjrundan fortsätter med ett sista, avgörande fältslag mot Sjunde koalitionen.
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Hederslegionen Övrigt Segerpoäng
Nicolaj Noir arméstaben General 92 249 215 332 262 594 41 15 12 -3 4 storkors Greve Hederslegionen
Lafayette Delcroix VI General 115 256 268 0 0 0 22 4 16 -1   storkors krigsfånge+Greve+Ämbete Hederslegionen
Reginald Front-Boeuf arméstaben General 125 269 197 455 108 563 10 15 6 4 5 kommendör Greve  
Lionel Lilas II Överste 50 185 168 30 82 112 36 8 16 -2 2 officer    
Marcellin Marbot arméstaben Marskalk 112 233 240 224 48 272 27 8 8 -2 1 riddare Hertig  
Didier Étoile-Courant IV Generallöjtnant 91 195 222 331 105 436 45 18 14 -4 3 officer Greve  
Pierre Montagne IV Marskalk 80 214 209 36 269 305 37 5 14 -4 3 officer Hertig  
Jean-Pierre Phénix Kejserliga gardet Generallöjtnant 85 215 217 500 53 553 5 9 9 -3 3 kommendör    
Louis Dubois rojalist General 74 246 169 179 227 406 5 5 7 3 1 officer    
Jean Hirondelle rojalist Brigadgeneral 58 130 144 171 147 318 28 11 10 0        
Adele Argente II General 105 282 186 179 180 359 36 10 20 -3 4 storofficer   Ära
Gustave Leucourt arméstaben General 101 280 195 364 26 390 41 2 19 0 2 kommendör Greve  
Erich Bruyère I Överste 66 152 173 139 121 260 27 6 8 2   riddare Belle Bourdaine  
Coeur Flash Kejserliga gardet General 99 276 210 235 83 318 37 8 7 -4 4 storofficer    
Eric Jaune VI Generallöjtnant 98 225 171 287 28 315 28 7 8 0 3 kommendör    
Jean Benedict Anglemarque rojalist General 80 232 226 295 218 513 22 8 11 -1 4   Greve  
Joachim Murat I Marskalk 138 271 265 572 382 954 26 12 3 4 3 kommendör Furste+Ämbete+Senior Grad+Pengar
 
Arméer: Landets landstridstrupper indelas under den nuvarande, sextonde kampanjsäsongen i fem kårer, nämligen I, II, III, IV och VI, samt Kejserliga gardet.

Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé/kår. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det kan aldrig finnas fler än en general eller marskalk i en armé/kår, så en automatisk förflyttning görs vid en befordran till general om armén/kåren redan har en general eller marskalk. En general/marskalk kan inte själv råda över förflyttningar, d.v.s. kan inte begära förflyttning.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Rojalist eller bonapartist?
Vid Napoleons återkomst från Elba måste du åter bestämma om du är rojalist eller bonapartist.
 
Om rojalist, så pensionerar du dig från resten av spelandet och behåller din grad, dina pengar, din ära, o.s.v. I slutet av spelet är du ändå med i bedömningen av vem som vinner. Du riskerar inte att dömas av rojalisterna i slutet av spelet, även om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo.
 
Om bonapartist, så händer följande:
  1. Ifall att du redan tidigare hade deklarerat att du var bonapartist, erhåller du +5 i Napoleons gunst, +3 i ära och +1 i erfarenhet.
  2. Du tillfrågas om du vill ansluta dig till Napoleons marsch mot Paris. Napoleons gunst höjs med +5, äran med +6 och erfarenheten med +2, ifall att du går med honom mot Paris.
  3. Du förflyttas slumpmässigt till Kejserliga gardet eller till någon av kårerna.
  4. Du får ett tillfälle att begära förflyttning (om du inte är general eller marskalk).
  5. Ifall att Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer du att förföljas av huset Bourbon och eventuellt dömas.
 
Bourbonernas eventuella förföljelse av bonapartisterna
Om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer en tiosidig tärning att kastas för dig, om du vid Napoleons återkomst bestämde dig för att du är bonapartist.
 
Från tärningskastet dras ett, ifall att du har visat dig vara en kappvändare, det vill säga blev rojalist när Napoleon skickades i exil och sedan blev bonapartist när Napoleon kom tillbaka.
 
Från tärningskastet dras (ytterligare) ett, ifall att du anslöt dig till Napoleons marsch mot Paris.
 
Totalt kan alltså mellan noll och två dras från tärningskastet.
 
Blir slutresultatet fem eller mer, så klarar du dig undan.
 
Blir resultatet fyra, så förlorar du dina högre titlar (utom marskalkstiteln) och ditt ämbete (om du har något).
 
Blir resultatet tre, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete och hälften av dina pengar.
 
Blir resultatet två, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete, hälften av dina pengar och din militära grad.
 
Blir resultatet ett eller mindre, så avrättas du. (Det innebär i praktiken att du förlorar 25% av dina pengar, din ära, o.s.v.., och att din grad sätts till vad dina återstående värden räcker till.)
 
Spelarens segervillkor
Den som innehar högst militär grad, får en segerpoäng. Om flera har samma grad, får den/de med högst adelstitel denna segerpoäng.
Den/de som innehar högst värdighet i Hederslegionen, får en segerpoäng.
Den/de som har störst ära, får en segerpoäng.
Den/de som har mest pengar (de i banken plus de i börsen), får en segerpoäng.
Den/de vinner, som har flest segerpoäng.
Den vinner också, som eventuellt lyckas vända den förväntade förlusten vid Waterloo till en seger vid Mont St. Jean (vilket är samma slag, men med en annan segrares namngivning). Det är en sjuttondels chans för dig att på detta sätt säkra kejsarens framtid och själv undvika hotande förföljelse av bonapartare, ifall att du faktiskt är med och strider i slaget.
Det är alltså möjligt att det blir en delad seger. Flertalet av oss blir ändå utan segerkrans och kan förslagsvis mena att vägen är målet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den nuvarande sextonde och sista kampanjsäsongen består av två garnisonsrundor och en kampanjrunda.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Mer om militärt anseende
När du är indragen i ett slag, är ditt militära anseende viktigt. Det adderas nämligen till den Napoleons gunst och den ära som tilldelas dig. Har du exempelvis två i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället fem poäng ära. Dock ger detta aldrig mer i tillägg än grundtilldelningen. Har du exempelvis fem i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället sex poäng ära (och inte åtta).
 
Sårad i strid
Ute i krig ligger krigsskador nära i tanken.
När du såras slår koordinator en 100-sidig ödestärning och det går olika mycket illa beroende på utfallet:
Utfall Vilken slags skada Närmare förklaring
Intervall 1-11 Död Spelaren är ute ur leken under resten av kampanjsäsongen, soldaten lever bara i minnet hos dem som överlevde.
Intervall 12-23 Mycket allvarligt sårad Ära +5, erfarenhet +1, hälsa -20, militärt anseende +4. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 24-35 Allvarligt sårad Ära +4, erfarenhet +1, hälsa -15, militärt anseende +3. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 36-48 Illa sårad Ära +3, erfarenhet +1, hälsa -10, militärt anseende +2. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 49-77 Köttsår Ära +2, erfarenhet +1, 0-3 i minskad hälsa.
Intervall 78-100 Skråma Ära +1, erfarenhet +1.
 
Stridskamrater
Under vissa förhållanden i krig, kan två personer i samma armé bli stridskamrater, där båda väljer att tillsammans, våghalsigt och djärvt, utföra en heroisk handling, eller där den ene heroiskt befriar, skyddar eller undsätter den andre.
Under dessa förhållanden tar du en grundläggande risk för att bli sårad eller tillfångatagen. När du väljer att agera stridkamrat tar du samma risk en andra gång. Samtidigt får du en god möjlighet att vinna Napoleons gunst, ära och ett högre militärt anseende. Koordinator meddelar dig, när du har en sådan möjllighet.
Du får då följande val:
  1. Att försöka befria din stridskamrat, om hen tas till fånga. Detta ger Napoleons gunst +3, ära +12 och militärt anseende +3.
  2. Att försöka skydda din stridskamrat från att bli sårad. Detta ger Napoleons gunst +2, ära +9 och militärt anseende +2. Detta ger 50% chans att helt eliminera skadan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  3. Att försöka undsätta din stridskamrat, när hen blir sårad. Detta ger Napoleons gunst +1, ära +6 och militärt anseende +1. Detta ger 80% chans att mildra skadan en svårighetsgrad, enligt tabellen ovan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  4. Att tillsammans med din stridskamrat utföra en heroisk handling. Detta ger Napoleons gunst +4, ära +10 och militärt anseende +4.
Den mest heroiska valkombination, som du kan göra, är alternativ 1, alternativ 2 och alternativ 4. Men du kan fritt välja en eller flera av dessa fyra alternativ, så länge som du inte väljer både tvåan och trean.
 
Hederslegionen
Du vinner medlemskap och avancemang inom denna orden genom att utmärka dig i strid, vilket underlättas väsentligt om du har högt militärt anseende och många kårkollegor. Här listas värdigheterna och deras förmåner:
  1. Storkors. Ära +10, inkomst 5 franc.
  2. Storofficer. Ära +8, inkomst 4 franc.
  3. Kommendör. Ära +6, inkomst 3 franc.
  4. Officer. Ära +4, inkomst 2 franc.
  5. Riddare. Ära +2, inkomst 1 franc.
 
Titlar
Som erkännande för förtjänstfulla insatser vid militära slag, kan du möjligen förlänas en titel. Följande titlar finns:
  1. Marskalk. Inkomst 22 franc. Grundförutsättning: general.
  2. Furste. Inkomst 35 franc. Grundförutsättningar: marskalk och hertig.
  3. Hertig, Inkomst 25 franc. Grundförutsättning: marskalk eller general.
  4. Greve. Inkomst 15 franc. Grundförutsättning: brigadgenerals grad eller högre.
Marskalkstiteln kan kombineras med någon av de tre andra, vilka dock inte kan kombineras med varandra.
 
Kristallkulan
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, sista slaget, vid Waterloo/Mont St. Jean: Bäst för arméstaben, Kejserliga gardet, Första kåren, Andra kåren och Sjätte kåren.

General Argentes planering
Nu gäller det! Efter marskalk Matteus Marie-Vallées sorgliga frånfälle är jag den med mest ära. Jag har förlorat utsikterna att få tituleras furste, men kan fortfarande hoppas på att kunna göra mig förtjänt av en högre värdighet i Hederslegionen. Och må vi vinna slaget vid Mont St. Jean!

Kommentera inlägget här: