Slaget vid Ligny

bulletin
 
Omvärlden kritiserar kejsaren
Den 13 mars under Wienkongressen förklarades kejsar Napoleon "såsom fiende och störare av världens lugn vara hemfallen åt den offentliga hämnden".
 
Kejsaren segrar vid Ligny
Sjunde koalitionen samlar sig för att invadera Franrike och Napoleon skyndar att avancera mot koalitionens trupper, innan de hinner samordna sig.
 
Kejserliga gardet, samt Tredje, Fjärde och Sjätte kåren, under ledning av kejsaren och hans generalstab, vinner ett slag vid Ligny den 16 juni, men större delen av preussarna under ledning av fältmarskalk Gebhard von Blücher undslipper tyvärr.
 
Generaler och marskalkar
Första kåren leds av marskalk Joachim Murat.
Andra kåren leds av general Adele Argente.
Tredje kåren leds av marskalk Matteus Marie-Vallée.
Fjärde kåren leds av general Pierre Montagne.
Sjätte kåren leds av general Lafayette Delcroix.
Kejserliga gardet leds av general Coeur Flash.
 
Befordran
Brigadgeneral Erik Jaune vid Sjätte kåren har befordrats till generallöjtnants grad.
 
Erkännanden för mycket förtjänstfulla insatser vid Ligny
Generallöjtnant Eric Jaune har upphöjts till kommendör i Hederslegionen.
General Matteus Marie-Vallée har förlänats titlarna marskalk och hertig.
 
Beskyllda för feghet
General Gustave Leucourt har beskyllt marskalk Joachim Murat för feghet eftersom "han är en kappvändare som stannade kvar i armén när kejsaren abdikerade och uppenbarligen var beredd att vid behov strida för den korrupte konung Ludvig. Likväl behåller han sin marskalkstitel även sedan han behagat vända kappan ytterligare ett varv när Kejsaren återvänt. Fi donc!".
Överste Lionel Lilas har beskyllt marskalk Matteus Marie-Vallée för feghet: "jag har hört att han ska ha sprungit och gömt sig när det blev hett på slagfältet".
 
Krigsfångar
General Lafayette vid Sjätte kåren har tagits till krigsfånge av preussarna under slaget vid Ligny. Brigadgeneral Eric Jaune gjorde ett tappert försök att befria sin general, dock tyvärr utan att finna honom.
 
Duell med fienden
Brigadgeneral Eric Jaune utmanades på värjduell av en fiendekämpe, svensken Sven Svensson. Brigadgeneral Jaune accepterade utmaningen och vann duellen.
 
Hälsoläget
General Lafayette Delcroix drabbas av lunginflammation.
General Coeur Flash sårades under slaget vid Ligny, men klarade sig undan med ett köttsår.
 
Soldatens kalender
Kampanjrundan fortsätter med fler fältslag mot Sjunde koalitionen.
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Hederslegionen Övrigt Segerpoäng
Nicolaj Noir arméstaben General 92 249 215 332 262 594 41 15 12 -3 4 storkors Greve Hederslegionen
Lafayette Delcroix VI General 115 256 268 0 0 0 22 4 16 -1   storkors krigsfånge+Greve+Ämbete Hederslegionen
Reginald Front-Boeuf arméstaben General 125 269 197 455 108 563 10 15 6 4 5 kommendör Greve  
Lionel Lilas II Överste 50 183 164 30 82 112 36 8 16 -2 2 officer    
Marcellin Marbot arméstaben General 110 233 232 224 24 248 27 8 8 -2 1 riddare    
Didier Étoile-Courant IV Brigadgeneral 87 186 215 331 89 420 45 18 14 2 3 riddare    
Pierre Montagne IV General 80 214 201 36 245 281 37 5 14 -4 3 officer    
Jean-Pierre Phénix Kejserliga gardet Generallöjtnant 85 215 217 500 53 553 5 9 9 -3 3 kommendör    
Louis Dubois rojalist General 74 246 169 179 227 406 5 5 7 3 1 officer    
Jean Hirondelle rojalist Brigadgeneral 58 130 144 171 147 318 28 11 10 0        
Adele Argente II General 104 281 180 179 180 359 36 10 20 -3 3 storofficer    
Gustave Leucourt arméstaben General 101 280 195 364 26 390 41 2 19 0 2 kommendör Greve  
Erich Bruyère I Överste 66 150 171 139 111 250 27 6 8 2   riddare Belle Bourdaine  
Coeur Flash Kejserliga gardet General 99 276 210 235 83 318 37 8 7 -4 4 storofficer    
Matteus Marie-Vallée III Marskalk 130 300 209 450 113 563 24 5 11 -1 2 storkors Hertig Ära+Hederslegionen
Eric Jaune VI Generallöjtnant 98 225 171 287 28 315 28 7 8 0 3 kommendör    
Jean Benedict Anglemarque rojalist General 80 232 226 295 218 513 22 8 11 -1 4   Greve  
Joachim Murat I Marskalk 138 269 263 572 367 939 26 12 3 4 3 kommendör Furste+Ämbete+Senior Grad+Pengar
 
Arméer: Landets landstridstrupper indelas under den nuvarande, sextonde kampanjsäsongen i fem kårer, nämligen I, II, III, IV och VI, samt Kejserliga gardet.
 
Kejserliga gardet betalar ut en sold, som är hälften större än den normala för respektive grad. Du kan söka förflyttning dit närhelst som du är på permission eller finner en ledig stund  under garnisonsrundorna. Kan du uppvisa att du i fält har erhållit fem ärr eller fler, antages du utan vidare frågor. Napoleons gunst och innehavet av en värdighet i Hederslegionen underlättar i övriga fall ett beviljande.
 
Det spelar roll i vilken kår eller armé, som du tjänstgör. Dels kan det gå olika bra, enligt kristallkulan nedan, och dels är det bra för karriären att vara i en armé med många kollegor, eftersom chansen för att blir stridskamrat med någon stiger med antalet kollegor. Om kristallkulan säger att det kommer att gå bra för din kår under en framtida kampanjrunda, så kan du t.ex. försöka locka dit ärelystna kollegor.

Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé/kår. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det kan aldrig finnas fler än en general eller marskalk i en armé/kår, så en automatisk förflyttning görs vid en befordran till general om armén/kåren redan har en general eller marskalk. En general/marskalk kan inte själv råda över förflyttningar, d.v.s. kan inte begära förflyttning.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Rojalist eller bonapartist?
Vid Napoleons återkomst från Elba måste du åter bestämma om du är rojalist eller bonapartist.
 
Om rojalist, så pensionerar du dig från resten av spelandet och behåller din grad, dina pengar, din ära, o.s.v. I slutet av spelet är du ändå med i bedömningen av vem som vinner. Du riskerar inte att dömas av rojalisterna i slutet av spelet, även om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo.
 
Om bonapartist, så händer följande:
  1. Ifall att du redan tidigare hade deklarerat att du var bonapartist, erhåller du +5 i Napoleons gunst, +3 i ära och +1 i erfarenhet.
  2. Du tillfrågas om du vill ansluta dig till Napoleons marsch mot Paris. Napoleons gunst höjs med +5, äran med +6 och erfarenheten med +2, ifall att du går med honom mot Paris.
  3. Du förflyttas slumpmässigt till Kejserliga gardet eller till någon av kårerna.
  4. Du får ett tillfälle att begära förflyttning (om du inte är general eller marskalk).
  5. Ifall att Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer du att förföljas av huset Bourbon och eventuellt dömas.
 
Bourbonernas eventuella förföljelse av bonapartisterna
Om Napoleon förlorar slaget vid Waterloo, kommer en tiosidig tärning att kastas för dig, om du vid Napoleons återkomst bestämde dig för att du är bonapartist.
 
Från tärningskastet dras ett, ifall att du har visat dig vara en kappvändare, det vill säga blev rojalist när Napoleon skickades i exil och sedan blev bonapartist när Napoleon kom tillbaka.
 
Från tärningskastet dras (ytterligare) ett, ifall att du anslöt dig till Napoleons marsch mot Paris.
 
Totalt kan alltså mellan noll och två dras från tärningskastet.
 
Blir slutresultatet fem eller mer, så klarar du dig undan.
 
Blir resultatet fyra, så förlorar du dina högre titlar (utom marskalkstiteln) och ditt ämbete (om du har något).
 
Blir resultatet tre, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete och hälften av dina pengar.
 
Blir resultatet två, så förlorar du dina högre titlar, ditt ämbete, hälften av dina pengar och din militära grad.
 
Blir resultatet ett eller mindre, så avrättas du. (Det innebär i praktiken att du förlorar 25% av dina pengar, din ära, o.s.v.., och att din grad sätts till vad dina återstående värden räcker till.)
 
Spelarens segervillkor
Den som innehar högst militär grad, får en segerpoäng. Om flera har samma grad, får den/de med högst adelstitel denna segerpoäng.
Den/de som innehar högst värdighet i Hederslegionen, får en segerpoäng.
Den/de som har störst ära, får en segerpoäng.
Den/de som har mest pengar (de i banken plus de i börsen), får en segerpoäng.
Den/de vinner, som har flest segerpoäng.
Den vinner också, som eventuellt lyckas vända den förväntade förlusten vid Waterloo till en seger vid Mont St. Jean (vilket är samma slag, men med en annan segrares namngivning). Det är en sjuttondels chans för dig att på detta sätt säkra kejsarens framtid och själv undvika hotande förföljelse av bonapartare, ifall att du faktiskt är med och strider i slaget.
Det är alltså möjligt att det blir en delad seger. Flertalet av oss blir ändå utan segerkrans och kan förslagsvis mena att vägen är målet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den nuvarande sextonde och sista kampanjsäsongen består av två garnisonsrundor och en kampanjrunda.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan kår/armé, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende. (Observera att en general/marskalk inte kan söka förflyttning!)
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Mer om militärt anseende
När du är indragen i ett slag, är ditt militära anseende viktigt. Det adderas nämligen till den Napoleons gunst och den ära som tilldelas dig. Har du exempelvis två i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället fem poäng ära. Dock ger detta aldrig mer i tillägg än grundtilldelningen. Har du exempelvis fem i militärt anseende och skulle få tre poäng ära, får du i stället sex poäng ära (och inte åtta).
 
Sårad i strid
Ute i krig ligger krigsskador nära i tanken.
När du såras slår koordinator en 100-sidig ödestärning och det går olika mycket illa beroende på utfallet:
Utfall Vilken slags skada Närmare förklaring
Intervall 1-11 Död Spelaren är ute ur leken under resten av kampanjsäsongen, soldaten lever bara i minnet hos dem som överlevde.
Intervall 12-23 Mycket allvarligt sårad Ära +5, erfarenhet +1, hälsa -20, militärt anseende +4. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 24-35 Allvarligt sårad Ära +4, erfarenhet +1, hälsa -15, militärt anseende +3. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 36-48 Illa sårad Ära +3, erfarenhet +1, hälsa -10, militärt anseende +2. Frånvarande från armén för tillfrisknande.
Intervall 49-77 Köttsår Ära +2, erfarenhet +1, 0-3 i minskad hälsa.
Intervall 78-100 Skråma Ära +1, erfarenhet +1.
 
Stridskamrater
Under vissa förhållanden i krig, kan två personer i samma armé bli stridskamrater, där båda väljer att tillsammans, våghalsigt och djärvt, utföra en heroisk handling, eller där den ene heroiskt befriar, skyddar eller undsätter den andre.
Under dessa förhållanden tar du en grundläggande risk för att bli sårad eller tillfångatagen. När du väljer att agera stridkamrat tar du samma risk en andra gång. Samtidigt får du en god möjlighet att vinna Napoleons gunst, ära och ett högre militärt anseende. Koordinator meddelar dig, när du har en sådan möjllighet.
Du får då följande val:
  1. Att försöka befria din stridskamrat, om hen tas till fånga. Detta ger Napoleons gunst +3, ära +12 och militärt anseende +3.
  2. Att försöka skydda din stridskamrat från att bli sårad. Detta ger Napoleons gunst +2, ära +9 och militärt anseende +2. Detta ger 50% chans att helt eliminera skadan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  3. Att försöka undsätta din stridskamrat, när hen blir sårad. Detta ger Napoleons gunst +1, ära +6 och militärt anseende +1. Detta ger 80% chans att mildra skadan en svårighetsgrad, enligt tabellen ovan. (Du kan inte välja både alternativ 2 och alternativ 3.)
  4. Att tillsammans med din stridskamrat utföra en heroisk handling. Detta ger Napoleons gunst +4, ära +10 och militärt anseende +4.
Den mest heroiska valkombination, som du kan göra, är alternativ 1, alternativ 2 och alternativ 4. Men du kan fritt välja en eller flera av dessa fyra alternativ, så länge som du inte väljer både tvåan och trean.
 
Hederslegionen
Du vinner medlemskap och avancemang inom denna orden genom att utmärka dig i strid, vilket underlättas väsentligt om du har högt militärt anseende och många kårkollegor. Här listas värdigheterna och deras förmåner:
  1. Storkors. Ära +10, inkomst 5 franc.
  2. Storofficer. Ära +8, inkomst 4 franc.
  3. Kommendör. Ära +6, inkomst 3 franc.
  4. Officer. Ära +4, inkomst 2 franc.
  5. Riddare. Ära +2, inkomst 1 franc.
 
Titlar
Som erkännande för förtjänstfulla insatser vid militära slag, kan du möjligen förlänas en titel. Följande titlar finns:
  1. Marskalk. Inkomst 22 franc. Grundförutsättning: general.
  2. Furste. Inkomst 35 franc. Grundförutsättningar: marskalk och hertig.
  3. Hertig, Inkomst 25 franc. Grundförutsättning: marskalk eller general.
  4. Greve. Inkomst 15 franc. Grundförutsättning: brigadgenerals grad eller högre.
Marskalkstiteln kan kombineras med någon av de tre andra, vilka dock inte kan kombineras med varandra.
 
Kristallkulan
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, andra slaget, vid Quatre Bras: Bäst för arméstaben och Andra kåren, näst bäst för Första kåren.
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, tredje slaget, vid Wavre: Bäst för arméstaben, Tredje kåren och Fjärde kåren.
Sextonde säsongen, de hundra dagarnas kampanj, sista slaget, vid Waterloo/Mont St. Jean: Bäst för arméstaben, Kejserliga gardet, Första kåren, Andra kåren och Sjätte kåren.

General Argentes planering
Under det kommande slaget vid Quatre Bras tänker jag ta alla tillfällen att vinna mer ära.

Kommentera inlägget här: