Interludium

bulletin
Befordringar
Löjtnant Renard Poisson vid sjätte kåren befordrades till kaptens grad.
 
Permissioner
Tre personer är frånvarande i sina respektive kårer, för att de har beviljats permission: fänrik Lionel Lilas, löjtnant Jean-Pierre Phénix och kapten Gustave Leucourt.
 
Samlade förorättelser
Kapten Nicolaj Noir har offentligt uttalat att kapten Renard Poisson är feg! Eftersom de tillhör olika kårer, ligger en eventuell duell långt in i framtiden.
Löjtnant Erich Bruyère har beskyllt kapten Renard Poisson för feghet. Även dessa tillhör olika kårer.
Därutvöver har kapten Renard Poisson påstått att löjtnant Coeur Flash är feg. Av samma skäl behöver vi inte heller här befara en snar duell.
Kapten Gustave Leucourt betecknade kapten Adele Argente som feg! Eftersom kapten Leucourt har tagit permission, skjuts duellen upp.
Kapten Gustave Leucourt har även beskyllt major Joachim Murat för feghet, men de tillhör olika kårer.
Fänrik Jean-Frédéric Chounavet har beskyllt löjtnant Corin Capucine för feghet: "Han stod inte ens upp för vår älskade Napoleon när dennes namn svärtades av en simpel borgare." De tillhör olika kårer.
Överstelöjtnant Gaspard Miradoux har beskyllt major Joachim Murat för feghet, med hänvisning till major Murats insats vid Rivoli. De tillhör olika kårer.
Fänrik Talbot Turquoise har beskyllt löjtnant Erich Bruyère för feghet. De tillhör olika kårer.
Kapten Cheval Cerise har beskyllt löjtnant Coeur Flash för feghet. Gradskillnaden omöjliggör en duell.
 
Ekonomi
Till allas glädje betalades solden ut i rättan tid.
 
Soldatens kalender
Vi påbörjar nu den första garnisonsrundan av fem i kampanjsäsongen, som denna gång inte innehåller några kampanjrundor.
 
Civilpersoner som märks
Namn Charm Inflytande Pengar
Christian Cirro 6 5 1
Clément Cumulus 5 6 5
Obelia Orme 6 10 6
Édith Érable 8 7 5
Tilde Tremble 5 10 8
Suzette Sorbier 1 10 9
Brigitte Bouleau 2 2 8
Pénélope Pommier 8 10 1
Sandrine Sapin 5 8 5
Plaisance Palmier 4 5 8
Christelle Chagne 1 7 3
Chloé Châtaignier 6 10 1
Anaïs Aune 9 10 5
Adrienne Aoussier 7 6 7
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Övrigt Segerpoäng
Eric Jaune VI Löjtnant 24 69 59 22 31 53 40 5 6 5 3 hedersvapen  
Jean Benedict Anglemarque II Kapten 29 129 70 45 28 73 66 5 8 -1 3    
Joachim Murat IV Major 51 132 82 36 12 48 58 3 3 4 1 hedersvapen  
Nicolaj Noir IV Kapten 17 73 70 29 77 106 71 12 7 -4   2 hedersvapen Christian  
Lafayette Delcroix II Kapten 31 78 75 0 144 144 72 2 8 -1   3 hedersvapen Pengar
Renard Poisson VI Kapten 28 53 67 21 89 110 54 10 9 4 3 hedersvapen  
Reginald Front-Boeuf VI Kapten 43 102 60 74 23 97 68 8 6 -1 3    
Lionel Lilas I Fänrik 2 17 39 91 41 132 65 3 7 4 1 permission  
Marcellin Marbot II Kapten 37 112 73 35 34 69 47 2 8 0 1 hedersvapen  
Talbot Turquoise VI Fänrik 5 32 60 0 78 78 53 1 5 4   hedersvapen  
Jean-Frédéric Chounavet I Fänrik 9 33 54 25 30 55 69 10 2 5 1    
Didier Étoile-Courant I Löjtnant 21 45 73 0 76 76 82 11 7 0 2    
Corin Capucine V Löjtnant 22 52 62 7 18 25 65 8 5 4 1    
Pierre Montagne III Löjtnant 32 79 44 60 39 99 66 3 9 5 2    
Jean-Pierre Phénix III Löjtnant 27 60 56 82 20 102 62 7 5 -1 1 permission hedersvapen  
Jeanne Ortie VI Löjtnant 22 73 54 0 100 100 64 6 8 -4      
Adele Argente V Kapten 49 117 69 0 87 87 73 6 7 2 5 hedersvapen  
Gustave Leucourt V Kapten 35 126 64 9 55 64 62 4 9 4 1 permisson 2 hedersvapen  
Erich Bruyère III Löjtnant 14 46 56 27 74 101 71 6 7 2   hedersvapen  
Coeur Flash II Löjtnant 25 80 61 40 15 55 48 5 3 2 1 3 hedersvapen  
Cheval Cerise II Kapten 40 92 60 39 45 84 60 7 5 3   2 hedersvapen Christelle  
Matteus Marie-Vallée II Major 54 137 82 90 30 120 46 3 9 -1 1 4 hedersvapen  
Gaspard Miradoux III Överstelöjtnant 58 152 102 0 49 49 55 11 4 -3 2 senior 3 hedersvapen Grad+Ära
 
Kårer: Landets landstridstrupper indelas denna sjätte kampanjsäsong, och även i den sjunde kampanjsäsongen, i sex kårer, numrerade från I till VI.
 
I början av varje kampanjsäsong kommer du att kunna utsättas för ofrivilliga förflyttningar inom din armé/kår och till andra arméer/kårer. Ju högre militärt anseende som du har, desto mindre är chansen för en sådan förflyttning (+5 i militärt anseende ger 10% chans/risk, -4 i militärt anseende ger 100% chans/risk). Du kan inte välja vart du flyttas. (Innehar du överstes grad eller högre gäller 30% chans/risk, oberoende av militärt anseende.) Om din armé/kår avvecklas, kommer du också att förflyttas.
 
Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Inte fler än en per armé/kår. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé/kår. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger (plus ett slags bonussäsong i Spanien) och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den nuvarande, sjätte säsongen består av fem garnisonsrundor och saknar kampanjrundor. Den sjunde säsongen kommer att bestå av en garnisonsrunda och två kampanjrundor.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan armé/kår, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé/kår. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Vad gör man under sin permission?
Under permission kan du (bara) välja mellan följande handlingsalternativ:
  • Träna fäktning, vilket ger +1 i fäktningsskicklighet.
  • Kurera dig, vilket ger +2 i hälsa. Kurerar du dig i sällskap med din älskarinna/älskare/maka/make blir effekten den dubbla, d.v.s. +4 i hälsa.
  • Träffa en dam/herre och sedan eventuellt uppvakta henne/honom eller fria till henne/honom.
  • I lönndom försnilla pengar, om du innehar ett ämbete.
  • Anhålla om förflyttning inom din armé/kår, för att få ett nybedömt militärt anseende.
  • Anhålla om förflyttning till en annan, namngiven armé/kår.
  • Ansöka om ett ämbete (för att kunna erhålla ett ämbete, krävs åtminstone brigadgenerals grad).
Hur mycket som du hinner under en permission, vet du inte när den påbörjas. Nästan alltid hinns åtminstone en av ovanstående med, normalt hinner du två, och om du har tur hinner du med tre handlingar (såsom exempelvis att träna tredubbelt med fäktning).
 
Kommunikation inom spelet
Då och då skickas ett brev ut till alla, med framförallt e-postadresser och omvärldsnyheter.
Adresserna kan användas för kommunikation mellan deltagarna.
Webbsidan är öppen för kommentarer, som även de kan användas för kommunikation mellan deltagarna. Koordinator förbehåller sig dock rätten av ta bort olämpliga kommentarer. Observera att kommentarerna syns dåligt på webbsidan, så vill du få fram ett budskap kan det vara bättre att be koordinator att publicera det som en insändare.
Det går att skicka insändare till koordinator, för publicering här, t.ex. med presentationer. skrönor och kompletterande nyhetsinlägg.
Koordinator kommer dessutom ibland att personligen skicka dig information och frågor. Normalt förväntas sådana frågor få svar snarast möjligt och inom tre dagar, för att inte onödigtvis fördröja spelet.
 
Hur man vinner spelet
Du kanske har märkt att det står "Ära", "Grad" och "Pengar" i Segerpoäng-kolumnen? För att vinna skall du vara bäst på flest områden. Följande fyra områden finns:
  • Ära
  • Grad (mellan dem med samma grad, avgör högst icke-militära titel; sådana har ännu inte delats ut)
  • Pengar - det är summakolumnen som räknas
  • Högst nivå i Hederslegionen (vilken ännu inte har instiftats)
Det finns även ett annat, mera slumpmässigt, sätt att vinna: att vara den som lyckas ändra det historiska förloppet, så att Napoleon ändå inte förlorar vid Waterloo. Lyckas du med det, delar du vinsten med den/dem som är vinnare på flest områden enligt ovan.
Så nu vet du, vad du förväntas sträva emot. Förhoppningsvis får du ändå ut mera nöje av vägen än av målet.
 
Börjar du känna av ålders- och kampanjkrämpor?
Att kurera sig, ger +2 i hälsa. Med en make/maka/älskare/älskarinna blir det ännu bättre, +4. På garnison kan man även passa på att förbättra hälsan, när tillfälle ges till exempelvis en tur ut på landsbygden.
 
Frihetsfesten på Marsfältet
Högst en gång per kampanj äger det ärofyllda festdrickandet rum, och nästa gång kan inträffa mycket snart. Konvalescenter och de som har tagit permission kan inte vara med. För övriga kostar det tre ärepoäng att dra dig ur innan börsen är tömd eller de ramlar under bordet. Du kan dra dig ur innan firandet påbörjas eller när som helst under firandet.
Festandet kostar en franc per dryckesrunda. Det går bra att låna pengar av andra i din armé (dock ej av konvalescenter och dem på permission), om de drar sig ur innan festen börjar. Den som ensam och sist blir kvar, vinner lika många ärepoäng som antalet rundor som hon eller han klarade av, vilket kan vara åtskilliga.
Faller under bordet gör du, om du med en hundrasidig tärning slår högre än ett visst tal. Talet är i första rundan lika med din hälsa. I andra runden har talet stigit med ett. I tredje rundan har talet stigit med ytterligare ett. I varje fortsatt runda, sjunker talet med två. Exempel: Antag att du har hälsan 50. I första rundan måste du slå 50 eller mindre, för att bli kvar i leken. I andra rundan måste du slå 51 eller mindre. I tredje rundan räcker det att slå 52 eller mindre. Sedan går det utför. I fjärde rundan måste du slå 50 eller mindre. I femte rundan måste du slå 48 eller mindre. Och så vidare.
 
Civila damer och herrar
I vårt moderna samhälle efter införande av republiken, tillåter vi kvinnliga soldater och samkönade förhållanden. (Dock tillåter den franska krigsmakten fortfarande ingen officiell romantik mellan sina soldater.)
När du får möjlighet att träffa en dam eller herre, kan du välja någon som redan är känd (se "Civilpersoner som märks" ovan) eller välja att träffa någon hitintills okänd. I det senare fallet får reda på hennes/hans egenskaper innan du behöver välja om du vill uppvakta eller fria.
Om din attraktionskraft inte är högre än summan av hans/hennes tre egenskaper, kan du ge upp direkt: han/hon är inte alls intresserad.
Så hur räknar du ut din attraktionskraft? Jo, gör så här:
  1. Dividera dina sammanlagda ekonomiska tillgångar (Paris+börs) med 25 och avrunda nedåt.
  2. Lägg till din charm.
  3. Lägg för din militära grad till ett för varje steg du befinner dig ovanför sergeants grad. (En fänrik kan alltså lägga till ett, en löjtnant två.)
  4. Lägg till fem om du är greve, tio om du är hertig och femton om du är prins.
  5. Lägg till fem om du innehar ett ämbete.
Exempelvis har Adele en attraktionskraft på tolv (tre för sina 87 franc, sex för sin charm och tre för sin kaptensgrad), vilket inte räcker för att fånga Christians eller Obelias intresse. Det skulle krävas en attraktionskraft på åtminstone tretton respektive tjugotre.
 
Förorättelser
Spelet innehåller ett antal olika situationer, där någon har en välkänd anledning att känna sig förorättad och därför har anledning att vid tillfälle utmana någon på duell.
Att ute i kampanj bli kallad feg, är en sådan anledning, som synes under rubriken "Samlade förorättelser" ovan.
Det går även under garnisonslivet att känna sig förorättad, av andra anledningar. Det kan röra sig om förolämpningar eller konkurrens om civila kvinnor och män, eller kanske bara att man påstår att någons näsa är orimligt lång. Vid behov hålls omröstningar om huruvida händelsen eller uttalandet verkligen var så allvarlig/allvarligt att det finns anledning att känna sig förorättad och därmed ha anledning att utmana på duell.
 
Utmaning på duell
Den som utmanas, kan neka utmaningen till ett pris av minus fem i ära. Om inte, så väljer den som utmanas vapen: svärd/värja eller pistol. Vid val av svärd/värja, bestämmer den som utmanas även vilken av duellanterna som skall påbörja duellen (spela det första kortet).
Duellens vinnare kan välja att agera storsint, vilket ger +5 i ära, så förloraren slipper såras. I det läget kan dock förloraren demonstrera fanatism och framtvinga att duellen görs om från start (samma sorts duell, men med nya kort om det är en svärdsduell) utan möjlighet för ytterligare storsinthet.
 
Dueller med svärd/värja
För att inte tappa några av spelets dyrbara spelare, så modellerar vi duellen med ett inte alltför okomplicerat kortspel.
De två kontrahenterna får fem kort vardera. Om någon av dem har en hälsa som är tio eller mer högre än den andras, så får den med bättre hälsa ytterligare ett kort. Dessutom får den som har den högsta fäktningsskickligheten ytterligare ett kort (detta utdelas inte om duellanterna är lika skickliga).
Spelarna turas om att spela ett kort, tills båda har slut på kort eller tills någon såras. Om någon får slut på kort, fortsätter den andra ensidigt att spela, tills alla kort har spelats eller ett sår har utdelats.
Det finns tre sorters kort: Lunge/Utfall, Parry/Parering och Riposte/Ripost. Kortleken som korten delas ut från innehåller sju stycken Parry, sju stycken Lunge och två stycken Riposte.
Lunge är ett anfallskort, som måste besvaras med en Parry eller Riposte.
En Riposte är ett anfallskort, om det är ett svar på en Lunge eller ett svar på en Riposte som var ett anfallskort. I så fall måste den besvaras med en Parry eller en Riposte.
En Riposte som inte är ett anfallskort, fungerar som en Parry.
När motståndaren har spelat en Lunge, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som är ett anfallskort, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som inte är ett anfallkort, kan du spela vilket kort du vill (om du har något)
När motståndaren har spelat en Parry, kan du spela vilket kort du vill (om du har något).
Så länge du har kort kvar, måste du spela ett kort, när det är din tur. (Du kan inte passa.)
Har inget annat sagts, förmodas att Lunge och anfalls-Riposte bara spelas för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var en dödande stöt bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Båda duellanterna höjer sin fäktningsskicklighet med +1 för varje svärdsduell.
 
Dueller med pistol
Har inget annat sagts, förmodas att pistolerna avlossas enbart för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var ett dödande skott bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Pistolerna avlossas samtidigt, men det finns en risk för feltändning. I denna sorts duell finns ingen skicklighetskomponent, utan båda har samma möjligheter.
 
Kristallkulan
Sjätte säsongen, första garnisonsrundan: Bra för alla.
Sjätte säsongen, andra garnisonsrundan: Bra för någon slumpmässig, om den har minst sex i Napoleons gunst.
Sjätte säsongen, tredje garnisonsrundan: Bra för någon slumpmässig.
Sjätte säsongen, fjärde garnisonsrundan: Bäst för dem som inte är med i andra kåren.
Sjätte säsongen, femte garnisonsrundan: Bäst för dem med ett militärt anseende på +2 eller högre.
Sjunde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Sjunde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem vid andra, fjärde, femte och sjätte kåren.
Sjunde säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem vid första, tredje, fjärde och femte kåren.
Åttonde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
 
Kapten Argentes planering
Jag hade hoppats på att äntligen få utkämpa duellen mot kapten Gustave Leucourt, men han tycks försiktigsvis ha tagit permission. Jag stannar på garnisonen, för att  skaffa mer  erfarenhet, för att kunna befordras till major. Hinner jag, kommer jag dessutom att börja träffa nya herrar på stan, i min jakt efter lämplig älskare eller äkta make. Denna långa garnisonssäsong är som ämnad för kärleken.
Kommentera här!