Låtom oss räknas och mätas

vägledning
Historia
Förslag: Sök på franska revolutionen, för att finna hur det kunde bli så här, och finn bland annat
 
Paris
En karta:
 
Nyheter
Ett stort antal personer har rekryterats till Frankrikes arméer. Se nedan.
Sergeant Eric Jaune i Rhenarmén och fänrik Jean Benedict d'Anglemarque i Centerarmén beviljades omgående permission för uträttandet av privata ärenden.
Till allas glädje betaldes solden ut i rättan tid.
 
Nyrekryterade
Namn Armé Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Övrigt Segerpoäng
Adele Argente Reserv Fänrik 1 1 4 20 12 32 99 5 1 0     Grad
Gustave Lecourt Nord Sergeant 0 6 2 20 9 29 96 5 2 0      
Erich Bruyère Nord Fänrik 1 9 1 24 6 30 93 7 1 0     Grad
Coeur d'Flash Center Fänrik 1 5 5 4 10 14 94 5 1 0     Grad
Cheval Cerise Reserv Fänrik 2 4 3 20 12 32 96 5 4 0     Grad
Matteus Maria de Vallée Nord Fänrik 2 1 2 23 7 30 94 3 3 0     Grad
Gaspard de Miradoux Center Fänrik 0 7 4 13 14 27 90 7 1 0     Grad
Eric Jaune Rhen Sergeant 2 10 4 20 10 30 91 4 2 -1   permission Ära
Jean Benedict d'Anglemarque Center Fänrik 0 3 5 24 7 31 99 5 2 -1   permission Grad
Joachim Murat Center Sergeant 1 8 3 2 9 11 94 1 2 0      
Nikolaj Noir Reserv Fänrik 0 8 2 13 10 23 95 5 2 0     Grad
Pierre Bernard Milius Reserv Fänrik 1 3 3 7 10 17 95 6 2 0     Grad
Lafayette Delcroix Reserv Sergeant 1 4 1 7 3 10 98 3 2 0      
Armand de Ney Nord Sergeant 2 6 3 23 4 27 91 7 3 0      
Renard de Poisson Reserv Fänrik 2 9 3 23 11 34 94 9 1 0     Grad+Pengar
Reule Roux Rhen Sergeant 0 2 1 18 4 22 94 9 1 0      
Reginald Front-de-Boeuf Rhen Sergeant 1 1 2 9 11 20 95 7 1 0      
Pierre Rouforte Reserv Fänrik 2 9 4 4 14 18 90 8 2 0   senior Grad
Lionel Lilas Rhen Fänrik 1 10 3 12 5 17 94 4 3 0     Grad+Ära
Marcellin de Marbot Reserv Sergeant 1 5 2 18 6 24 99 1 1 0      
Talbot Turquoise Center Fänrik 1 6 4 22 10 32 98 1 3 0     Grad
Jean-Frédéric Chounavet Rhen Fänrik 2 1 5 15 6 21 96 10 1 0     Grad
Didier Étoile-Courant Center Sergeant 1 1 5 5 8 13 90 10 1 0      
Corin Capucine Italienska Sergeant 2 3 4 6 7 13 90 5 1 0      
Arme: Landets landstridstrupper indelas denna första kampanjsäsong i fem arméer: Nordarmén, Centerarmén, Rhenarmén, Italienska armén och Reservarmén. Inför den andra säsongen avvecklas Centerarmén för att ersättas av Sambre-Maas-armén, medan Rhenarmén byter namn till Rhen-Mosel-armén.
Grad: Graderna inom varje armé är, tillsammans med minimikrav för att automatiskt befordras till denna grad (Napoleons gunst krävs dock inte före den sjätte säsongen) och sold/löneutbetalning:
  1. Marskalk. Inte fler än en per armé. Sold 22 franc.
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Napoleons gunst: Hur väl Napoleon på ett positivt sätt känner (eller känner till) dig.
Ära: Med andra ord, hur berömd du är inom krigsmakten.
Erfarenhet: Militär kunskap.
Pengar: Pengar i Paris beskattas med 10% per säsong, men är annars i tryggt förvar. Pengar i börsen går förlorade t.ex. om du blir krigsfånge. I början av varje säsong, utom den första, får du alldeles före beskattningen tilllfälle att flytta pengar mellan Paris och börsen. Alla dina utgifter betalas från börsen, utom underhåll till fru/make och nämnda skatt. På garnisonen och ute i fält, har du normalt inga utgifter. Du ges dock ibland tillfälle att spendera pengar på t.ex. tärningsspel. Soldater inom samma armé kan låna ut pengar till varandra, på villkor som de gör upp inbördes. Sådana lån och villkor är allmän kunskap. Bryts kontraktet, är det tillräcklig anledning för en duell.
Hälsa: Fysiskt välmående, ett värde mellan noll (inte död, men kan inte tjänstgöra) och 99 (maximum). Ibland dyker tillfällen upp, som möjliggör återställande av förlorad hälsa. Omvårdnad från älskares/älskarinnas/hustrus/makes sida är en sådan möjlighet.
Charm: Med andra ord, tjuskraft, att användas vid uppvaktning och frierier. Att uppvakta någon eller fria kostar fem franc. Så här räknar du ut dina möjligheter att lyckas:
  1. Lägg ihop din charm med din totala penningsumma delad med 25 (nedrundat, så t.ex. 47 franc blir 1)
  2. Lägg till ett för varje gradskillnad över sergeant, d.v.s. t.ex. 3 för kapten
  3. Lägg till fem, om du innehar ett ämbete
  4. Lägg till ett för din glöd, för varje gång som du tidigare har misslyckats med samma företag
  5. Dra ifrån hans/hennes tre värden för charm, inflytande och förmögenhet
  6. Om du har kommit fram till summan noll eller ett negativt värde, så kan du helt enkelt inte fria eller uppvakta
  7. Med ett värde på ett eller mer, behöver du bara slå detta värde eller högre med en tiosidig tärning, för att lyckas.
Fäktning: Har du högre värde än din motståndare i en svärdsduell, får du en fördel. Har du tio eller mer bättre hälsa än din motståndare i duellen, får du ytterligare en fördel. Om motståndaren har dessa fördelar, borde du nog hellre välja pistol som vapen. Men det är den utmanade som väljer vapen, och inte den som utmanar.
Militärt anseende: Detta är hur dina överordnade uppfattar dig och ändras om du förflyttas till en annan armé. Värdet ligger mellan -4 och 5. Anseendet är till både fördel och nackdel. Fördelen är ökade möjligheter att erhålla ära och Napoleons gunst. Nackdelen med ett högt anseende är att det är svårare att bli förflyttad. Här är en tabell över normalchansen att bli förflyttad, beroende på anseendet (det finns dock faktorer, som kan ändra den normala sannolikheten):
Anseende Procentsats för att lyckas att bli förflyttad
-4 100
-3 90
-2 80
-1 70
0 60
1 50
2 40
3 30
4 20
5 10
 
Antal ärr: Särskilda regler gäller för förflyttning till det kejserliga gardet, vilket inte blir aktuellt förrän i den femtonde och den sextonde säsongen. Men att ha erhållit åtminstone fem stycken krigsskador är ett tillräckligt skäl för att accepteras, oberoende av övriga meriter.
Segerpoäng: Det finns två sätt att vinna spelet. Ett av dem är att vara den som avgör det sista slaget, som vi brukar kalla slaget vid Waterloo, så att Frankrike vinner. Det andra är att ha samlat flest segerpäng, varav ett delas ut i vardera av följande kategorier:
  • Högst grad. (Det finns en förklaring av vem som vinner, om flera har samma högsta grad, men den förstår jag inte ännu.)
  • Mest ära.
  • Högst nivå i Hederslegionen.
  • Högst totalsumma pengar.
Hederslegionen är ännu inte instiftad. Den instiftas 1802 och börjar utdelas som tidigast i den sjätte säsongen.
Kriterierna för att erhålla medlemskap, och för att upphöjas inom denna orden, baseras på den ära som man erhåller under ett slag. Dock delas redan från början hedersvapen ut efter militära slag, enligt samma kriterier, och dessa kan senare konverteras till medlemskap i Hederslegionen.
 
Kampanjsäsong
Spelet består av sexton kampanjsäsonger (plus ett slags bonussäsong i Spanien) och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den första säsongen består av två garnisonsrundor och två kampanjrundor.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan armé, om man har tur och får litet ledig tid för att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och en del militärt anseende.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Jag har ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Kommunikation inom spelet
Då och då skickas ett brev ut till alla, med framförallt e-postadresser och omvärldsnyheter.
Adresserna kan användas för kommunikation mellan deltagarna.
Webbsidan är öppen för kommentarer, som även de kan användas för kommunikation mellan deltagarna. Koordinator förbehåller sig dock rätten av ta bort olämpliga kommentarer.
Det går att skicka insändare till koordinator, för publicering här, t.ex. med presentationer och skrönor. Det vore även välkommet med en Pariskarta, med arméernas garnisoner och andra viktiga platser utmärkta, såsom var bastiljen ligger, lämpliga platser att duellera eller var man kan träna sällskapsdans: det är ju inte så lätt att hitta i storstaden.
Koordinator kommer dessutom ibland att skicka dig personligen information och frågor. Normalt förväntas sådana frågor få svar snarast möjligt och inom tre dagar, för att inte onödigtvis fördröja spelet.
 
Kristallkulan
Första säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem som befinner sig i Reservarmén eller på permission.
Första säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem i Nordarmén och Centerarmén.
Första säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem i Nordarmén.
Andra säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i Reservarmén.
Andra säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem i Nordarmén.
Andra säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem i Reservarmén.
Andra säsongen, tredje kampanjrundan: Bäst för dem i Nordarmén och Sambre-Maas-armén.
 
Fänrik Argentes planering
[Den här unga damen hanteras av koordinator, för att kunna skriva den här spalten. Hon lämnar spelet på ett eller annat sätt innan det är slut.]
Här i Reservarmén verkar jag har goda möjligheter att hamna i hetluften. Utmärkt, det gillar jag! Det finns ingen omedelbar anledning att söka förflyttning.
Jag tänker i första hand söka ära och erfarenhet, för att snabbt befordras till löjtnant. I andra hand behöver jag nog träna fäktning, eftersom jag är totalt usel på det.
En kommentar