Interludium

bulletin
Befordran
Löjtnant Eric Jaune vid sjätte kåren har befordrats till kaptens grad.
 
Permissioner
Kapten Marcellin Marbot och major Matteus Marie-Vallée är frånvarande i andra kåren, för att de har beviljats permission.
Löjtnant Erich Bruyère är frånvarande i tredje kåren, för att han har beviljats permission.
 
Samlade förorättelser
Kapten Nicolaj Noir har offentligt uttalat att kapten Renard Poisson är feg! Eftersom de tillhör olika kårer, ligger en eventuell duell långt in i framtiden.
Löjtnant Erich Bruyère har beskyllt kapten Renard Poisson för feghet. Även dessa tillhör olika kårer.
Därutvöver har kapten Renard Poisson påstått att kapten Coeur Flash är feg. Av samma skäl behöver vi inte heller här befara en snar duell.
Kapten Gustave Leucourt har beskyllt major Joachim Murat för feghet, men de tillhör olika kårer.
Löjtnant Jean-Frédéric Chounavet har beskyllt löjtnant Corin Capucine för feghet: "Han stod inte ens upp för vår älskade Napoleon när dennes namn svärtades av en simpel borgare." De tillhör olika kårer.
Överstelöjtnant Gaspard Miradoux har beskyllt major Joachim Murat för feghet, med hänvisning till major Murats insats vid Rivoli. De tillhör olika kårer.
Fänrik Talbot Turquoise har beskyllt löjtnant Erich Bruyère för feghet. De tillhör olika kårer.
 
Ekonomi
Till allas glädje betalades solden ut i rättan tid.
 
Soldatens kalender
Vi har nu påbörjat den fjärde garnisonsrundan av fem i kampanjsäsongen, vilken inte innehåller några kampanjrundor.
 
Civilpersoner som märks
Namn Charm Inflytande Pengar Gift med
Christian Cirro 6 5 1  
Clément Cumulus 5 6 5  
Séverin Stratus 10 8 8  
Bellamy Brume 8 2 7  
Obelia Orme 6 10 6  
Édith Érable 8 7 5  
Tilde Tremble 5 10 8  
Suzette Sorbier 1 10 9  
Brigitte Bouleau 2 2 8 Jean-Pierre Phénix
Pénélope Pommier 8 10 1  
Sandrine Sapin 5 8 5  
Plaisance Palmier 4 5 8  
Christelle Chagne 1 7 3  
Chloé Châtaignier 6 10 1  
Anaïs Aune 9 10 5  
Adrienne Aoussier 7 6 7  
Nadine Noyer 7 4 3 Reginald Front-Boeuf
Courtenay Cèdre 9 7 5  
Susanne Saule 3 3 10  
 
Soldater som märks
Namn Kår Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Övrigt Segerpoäng
Eric Jaune VI Kapten 27 74 66 22 18 40 40 8 6 -3 3 hedersvapen  
Jean Benedict Anglemarque II Kapten 32 130 75 45 58 103 68 7 8 -1 3    
Joachim Murat IV Major 54 129 88 36 86 122 58 3 3 -1 1 hedersvapen  
Nicolaj Noir IV Kapten 20 73 71 27 21 48 70 13 7 -3   2 hedersvapen Christian  
Lafayette Delcroix II Kapten 32 83 81 0 161 161 74 3 9 -2   3 hedersvapen Pengar
Renard Poisson VI Kapten 31 54 69 21 106 127 54 13 10 4 3 hedersvapen  
Reginald Front-Boeuf VI Kapten 44 105 62 59 41 100 68 7 6 5 3    
Lionel Lilas I Fänrik 2 17 41 91 53 144 67 3 8 5 1    
Marcellin Marbot II Kapten 40 113 74 35 53 88 43 3 8 0 1 permission hedersvapen  
Talbot Turquoise VI Fänrik 8 33 65 0 84 84 53 3 5 3   hedersvapen  
Jean-Frédéric Chounavet I Löjtnant 12 34 58 25 42 67 69 11 2 3 1    
Didier Étoile-Courant I Löjtnant 22 48 76 0 81 81 82 13 10 -4 2    
Corin Capucine V Löjtnant 25 54 65 7 35 42 64 11 5 5 1    
Pierre Montagne III Löjtnant 35 90 58 60 50 110 67 4 9 5 2    
Jean-Pierre Phénix III Löjtnant 27 61 64 118 33 151 65 7 6 -1 1 hedersvapen  
Jeanne Ortie VI Löjtnant 22 76 56 0 115 115 54 7 8 -4      
Adele Argente V Kapten 57 123 74 0 88 88 77 8 11 2 5 hedersvapen  
Gustave Leucourt V Kapten 35 133 68 9 72 81 68 6 11 1 1 2 hedersvapen  
Erich Bruyère III Löjtnant 17 47 58 27 57 84 67 7 7 1   permission hedersvapen Christelle  
Coeur Flash III Kapten 28 84 69 40 37 77 49 7 4 2 1 3 hedersvapen  
Cheval Cerise II Kapten 43 102 68 39 53 92 60 8 6 1   2 hedersvapen Christelle  
Matteus Marie-Vallée II Major 56 135 85 90 42 132 44 4 9 -4 1 permission 4 hedersvapen  
Gaspard Miradoux III Överstelöjtnant 61 150 104 0 80 80 50 12 4 0 2 senior 3 hedersvapen Grad+Ära
 
Arméer: Landets landstridstrupper indelas denna sjätte kampanjsäsong, och även i den sjunde kampanjsäsongen, i sex kårer, numrerade från I till VI.
 
I början av varje kampanjsäsong kommer du att kunna utsättas för ofrivilliga förflyttningar inom din armé/kår och till andra arméer/kårer. Ju högre militärt anseende som du har, desto mindre är chansen för en sådan förflyttning (+5 i militärt anseende ger 10% chans/risk, -4 i militärt anseende ger 100% chans/risk). Du kan inte välja vart du flyttas. (Innehar du överstes grad eller högre gäller 30% chans/risk, oberoende av militärt anseende.) Om din armé/kår avvecklas, kommer du också att förflyttas.
 
Det spelar roll i vilken kår eller armé, som du tjänstgör. Dels kan det gå olika bra, enligt kristallkulan nedan, och dels är det bra för karriären att vara i en kår med många kollegor, eftersom chansen för att blir stridskamrat med någon stiger med antalet kollegor. Om kristallkulan säger att det kommer att gå bra för din kår under en framtida kampanjrunda, så kan du t.ex. försöka locka dit ärelystna kollegor.
 
Framtida militära befordringar: För att befordras finns minimikrav för varje grad. Dessa listas här nedan tillsammans med sold/löneutbetalning. När man har uppfyllt minimikraven befordras man normalt omgående:
  1. Marskalk. Inte fler än en per armé. Sold 22 franc. (Ingen automatisk befordran till denna grad/titel.)
  2. General. Ära 240, erfarenhet 200, Napoleons gunst 85. Inte fler än en per armé. Sold 20 franc.
  3. Generallöjtnant. Ära 215, erfarenhet 175, Napoleons gunst 65. Sold 18 franc.
  4. Brigadgeneral. Ära 190, erfarenhet 155, Napoleons gunst 50. Sold 16 franc.
  5. Överste. Ära 155, erfarenhet 130, Napoleons gunst 40. Sold 14 franc.
  6. Överstelöjtnant. Ära 130, erfarenhet 110. Sold 12 franc.
  7. Major. Ära 105, erfarenhet 90. Sold 10 franc.
  8. Kapten. Ära 80, erfarenhet 65. Sold 8 franc.
  9. Löjtnant. Ära 50, erfarenhet 45. Sold 6 franc.
  10. Fänrik. Ära 20, erfarenhet 20. Sold 4 franc.
  11. Sergeant. Ära 0, erfarenhet 0. Sold 2 franc.
Det går i viss mån att kompensera en brist i ett egenskapskrav med ett överskott i en annan egenskap.
Om du saknar några poäng ära, kan du addera ett antal överskottspoäng (ett överskott, som inte krävs för den nya graden) av Napoleons gunst till din ära, om du därmed kan nå minimikravet i ära. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Om du inte utnyttjar ett överskott av Napoleons gunst enligt ovan, kan du använda ett överskott av ära för att täcka ett underskott av erfarenhet. Två överskottspoäng av ära räknas i detta fall som ett poäng erfarenhet. (Poängen flyttas egentligen inte.)
Du kan däremot inte förvandla ett överskott av Napoleons gunst till saknad erfarenhet. Du kan bara utnyttja en av kompensationerna: Napoleons gunst till ära eller ära till erfarenhet.
Exempel: Du kan bli kapten med Napoleons gunst 12, ära 70 och erfarenhet 68, genom att låta tio poäng av Napoleons gunst räknas som ett tillskott till din ära.
Exempel: Du kan bli kapten med ära 100 och erfarenhet 55, genom att låta 20 poäng ära räknas som tio poäng erfarenhet.
 
Kampanjsäsonger
Spelet består av sexton kampanjsäsonger (plus ett slags bonussäsong i Spanien) och varje säsong består av en eller flera garnisonsrundor och möjligen även en eller flera kampanjrundor. Den nuvarande, sjätte säsongen består av fem garnisonsrundor och saknar kampanjrundor. Den sjunde säsongen kommer att bestå av en garnisonsrunda och två kampanjrundor.
Under garnisonsrundorna kan man bl.a. söka förflyttning till en annan armé, om man har tur och får litet ledig tid till att skriva en sådan ansökan. Vill man vara säker på att hinna, söker man permission, men missar då andra möjligheter som kan uppstå på garnisonen. På permission tappar man dessutom halva solden och ett poäng i militärt anseende.
Under kampanjrundorna är man ute i fält, vilket innebär bl.a. marscher och strider. För att ha mesta möjliga chans att utmärka sig i strid, bör man nyttja kristallkulan (eller turen) för att befinna sig i rätt armé. Man bör också försöka se till att ha största möjliga militära anseende. Det finns ett särskilt kristallkuleavsnitt nedan.
 
Vad gör man under sin permission?
Under permission kan du (bara) välja mellan följande handlingsalternativ:
  • Träna fäktning, vilket ger +1 i fäktningsskicklighet.
  • Kurera dig, vilket ger +2 i hälsa. Kurerar du dig i sällskap med din älskarinna/älskare/maka/make blir effekten den dubbla, d.v.s. +4 i hälsa.
  • Träffa en dam/herre och sedan eventuellt uppvakta henne/honom eller fria till henne/honom.
  • I lönndom försnilla pengar, om du innehar ett ämbete.
  • Anhålla om förflyttning inom din armé/kår, för att få ett nybedömt militärt anseende.
  • Anhålla om förflyttning till en annan, namngiven armé/kår.
  • Ansöka om ett ämbete (för att kunna erhålla ett ämbete, krävs åtminstone brigadgenerals grad).
Hur mycket som du hinner under en permission, vet du inte när den påbörjas. Nästan alltid hinns åtminstone en av ovanstående med, normalt hinner du två, och om du har tur hinner du med tre handlingar (såsom exempelvis att träna tredubbelt med fäktning).
 
Kommunikation inom spelet
Då och då skickas ett brev ut till alla, med framförallt e-postadresser och omvärldsnyheter.
Adresserna kan användas för kommunikation mellan deltagarna.
Webbsidan är öppen för kommentarer, som även de kan användas för kommunikation mellan deltagarna. Koordinator förbehåller sig dock rätten av ta bort olämpliga kommentarer. Observera att kommentarerna syns dåligt på webbsidan, så vill du få fram ett budskap kan det vara bättre att be koordinator att publicera det som en insändare.
Det går att skicka insändare till koordinator, för publicering här, t.ex. med presentationer. skrönor och kompletterande nyhetsinlägg.
Koordinator kommer dessutom ibland att personligen skicka dig information och frågor. Normalt förväntas sådana frågor få svar snarast möjligt och inom tre dagar, för att inte onödigtvis fördröja spelet.
 
Hur man vinner spelet
Du kanske har märkt att det står "Ära", "Grad" och "Pengar" i Segerpoäng-kolumnen? För att vinna skall du vara bäst på flest områden. Följande fyra områden finns:
  • Ära
  • Grad (mellan dem med samma grad, avgör högst icke-militära titel; sådana har ännu inte delats ut)
  • Pengar - det är summakolumnen som räknas
  • Högst nivå i Hederslegionen (vilken ännu inte har instiftats)
Det finns även ett annat, mera slumpmässigt, sätt att vinna: att vara den som lyckas ändra det historiska förloppet, så att Napoleon ändå inte förlorar vid Waterloo. Lyckas du med det, delar du vinsten med den/dem som är vinnare på flest områden enligt ovan.
Så nu vet du, vad du förväntas sträva emot. Troligen får du ändå ut mera nöje av vägen än av målet.
 
Börjar du känna av ålders- och kampanjkrämpor?
Att kurera sig, ger +2 i hälsa. Med en make/maka/älskare/älskarinna blir det ännu bättre, +4. På garnison kan man även passa på att förbättra hälsan, när tillfälle ges till exempelvis en tur ut på landsbygden.
 
Civila damer och herrar
I vårt moderna samhälle efter införande av republiken, tillåter vi kvinnliga soldater och samkönade förhållanden. (Dock tillåter den franska krigsmakten fortfarande ingen officiell romantik mellan sina soldater.)
När du får möjlighet att träffa en dam eller herre, kan du välja någon som redan är känd (se "Civilpersoner som märks" ovan) eller välja att träffa någon hitintills okänd. I det senare fallet får reda på hennes/hans egenskaper innan du behöver välja om du vill uppvakta eller fria.
Om din attraktionskraft inte är högre än summan av hans/hennes tre egenskaper, kan du ge upp direkt: han/hon är inte alls intresserad.
Så hur räknar du ut din attraktionskraft? Jo, gör så här:
  1. Dividera dina sammanlagda ekonomiska tillgångar (Paris+börs) med 25 och avrunda nedåt.
  2. Lägg till din charm.
  3. Lägg för din militära grad till ett för varje steg du befinner dig ovanför sergeants grad. (En fänrik kan alltså lägga till ett, en löjtnant två.)
  4. Lägg till fem om du är greve, tio om du är hertig och femton om du är prins.
  5. Lägg till fem om du innehar ett ämbete.
Exempelvis har Adele en attraktionskraft på fjorton (tre för sina 88 franc, åtta för sin charm och tre för sin kaptensgrad), vilket räcker för att fånga Christians intresse, men är tre för litet för att intressera Clément.
När du räknar ut skillnaden mellan din attraktionskraft och din älskades egenskapssumma, får du samtidigt reda på sannolikheten för att lyckas med en uppvaktning eller ett frieri: Är skillnaden ett, är sannolikheten 10%; är skillnaden två, är sannolikheten 20%; o.s.v. Därtill får du 10% tillägg för varje misslyckat, tidigare försök, ett slags enträgenhetsbonus, tills du byter föremålet för ditt frieri eller din uppvaktning.
 
Förorättelser
Spelet innehåller ett antal olika situationer, där någon har en välkänd anledning att känna sig förorättad och därför har anledning att vid tillfälle utmana någon på duell.
Att ute i kampanj bli kallad feg, är en sådan anledning, som synes under rubriken "Samlade förorättelser" ovan.
Det går även under garnisonslivet att känna sig förorättad, av andra anledningar. Det kan röra sig om förolämpningar eller konkurrens om civila kvinnor och män, eller kanske bara att man påstår att någons näsa är orimligt lång. Vid behov hålls omröstningar om huruvida händelsen eller uttalandet verkligen var så allvarlig/allvarligt att det finns anledning att känna sig förorättad och därmed ha anledning att utmana på duell.
 
Utmaning på duell
Den som utmanas, kan neka utmaningen till ett pris av minus fem i ära. Om inte, så väljer den som utmanas vapen: svärd/värja eller pistol. Vid val av svärd/värja, bestämmer den som utmanas även vilken av duellanterna som skall påbörja duellen (spela det första kortet).
Duellens vinnare kan välja att agera storsint, vilket ger +5 i ära, så förloraren slipper såras. I det läget kan dock förloraren demonstrera fanatism och framtvinga att duellen görs om från start (samma sorts duell, men med nya kort om det är en svärdsduell) utan möjlighet för ytterligare storsinthet.
 
Dueller med svärd/värja
För att inte tappa några av spelets dyrbara spelare, så modellerar vi duellen med ett inte alltför okomplicerat kortspel.
De två kontrahenterna får fem kort vardera. Om någon av dem har en hälsa som är tio eller mer högre än den andras, så får den med bättre hälsa ytterligare ett kort. Dessutom får den som har den högsta fäktningsskickligheten ytterligare ett kort (detta utdelas inte om duellanterna är lika skickliga).
Spelarna turas om att spela ett kort, tills båda har slut på kort eller tills någon såras. Om någon får slut på kort, fortsätter den andra ensidigt att spela, tills alla kort har spelats eller ett sår har utdelats.
Det finns tre sorters kort: Lunge/Utfall, Parry/Parering och Riposte/Ripost. Kortleken som korten delas ut från innehåller sju stycken Parry, sju stycken Lunge och två stycken Riposte.
Lunge är ett anfallskort, som måste besvaras med en Parry eller Riposte.
En Riposte är ett anfallskort, om det är ett svar på en Lunge eller ett svar på en Riposte som var ett anfallskort. I så fall måste den besvaras med en Parry eller en Riposte.
En Riposte som inte är ett anfallskort, fungerar som en Parry.
När motståndaren har spelat en Lunge, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som är ett anfallskort, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som inte är ett anfallkort, kan du spela vilket kort du vill (om du har något)
När motståndaren har spelat en Parry, kan du spela vilket kort du vill (om du har något).
Så länge du har kort kvar, måste du spela ett kort, när det är din tur. (Du kan inte passa.)
Har inget annat sagts, förmodas att Lunge och anfalls-Riposte bara spelas för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var en dödande stöt bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Båda duellanterna höjer sin fäktningsskicklighet med +1 för varje svärdsduell.
 
Dueller med pistol
Har inget annat sagts, förmodas att pistolerna avlossas enbart för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var ett dödande skott bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Pistolerna avlossas samtidigt, men det finns en risk för feltändning. I denna sorts duell finns ingen skicklighetskomponent, utan båda har samma möjligheter.
 
Kristallkulan
Sjätte säsongen, fjärde garnisonsrundan: Bäst för dem som inte är med i andra kåren.
Sjätte säsongen, femte garnisonsrundan: Bäst för dem med ett militärt anseende på +2 eller högre.
Sjunde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Sjunde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem vid andra, fjärde, femte och sjätte kåren.
Sjunde säsongen, andra kampanjrundan: Bäst för dem vid första, tredje, fjärde och femte kåren.
Åttonde säsongen, första garnisonsrundan: Inte särskilt bra för någon.
Åttonde säsongen, första kampanjrundan: Bra för alla.
Nionde säsongen, första garnisonsrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjunde kåren och reservkåren.
Nionde säsongen, första kampanjrundan: Bäst för dem i tredje kåren, fjärde kåren, sjätte kåren och sjunde kåren.
 
Kapten Argentes planering
Jag hoppas på mer erfarenhet, för att kunna befordras till major. Blir det tid över, kommer jag att försöka träffa nya herrar på stan, i min jakt efter lämplig älskare eller äkta make. Kan jag utveckla mera charm, skulle det underlätta det projektet.

Kommentera inlägget här: