Inför frihetsfesten 1793

bulletin
Beviljad förflyttning till Nordarmén
Sergeant Reginald Front-Boeuf från Rhen-Moselarmén.
 
Beviljad förflyttning till Italienska armén
Fänrik Coeur Flash vid Rhen-Moselarmén.
 
Jacobiner i armén?
Fänrik Cheval Cerise har anklagats för att ha anslutit sig till jakobinerna!

Kappritt
Fänrik Jean Benedict Anglemarque utmanade fänrik Jean-Frédéric Chounavet på kappridning och vann.
 
Blommar romantiken?
Fänrik Nicolaj Noir sägs ha träffat unge herr Christian Cirro. Sergeant Corin Capucine påstås ha träffat fröken Obelia Orme.
 
Den stundande frihetsfesten
Alla soldater i garnisonstjänst förväntas deltaga i det sedvanliga firandet på Marsfältet.
 
Civilpersoner som märks
Namn Charm Inflytande Pengar
Christian Cirro 6 2 6
Obelia Orme 8 6 5
 
Soldater som märks
Namn Armé Grad Napoleons gunst Ära Erfarenhet Franc i Paris Franc i börsen Summa franc Hälsa Charm Fäktning Militärt anseende Antal ärr Övrigt Segerpoäng
Joachim Murat Nord Sergeant 7 32 17 0 9 9 90 1 2 4      
Nicolaj Noir Nord Fänrik 4 28 18 36 28 64 92 5 4 4   permission Grad
Pierre Bernard Milius Nord Fänrik 5 21 29 17 24 41 92 8 5 1 1 2 hedersvapen Grad
Lafayette Delcroix Reserv Sergeant 5 11 8 0 10 10 96 4 5 0   permission  
Renard Poisson Reserv Fänrik 4 13 20 30 23 53 92 10 4 -1 2 permission Grad
Reule Roux Rhen-Mosel Sergeant 0 7 7 17 3 20 92 12 2 3      
Reginald Front-Boeuf Nord Sergeant 1 1 7 18 9 27 91 9 3 1   permission  
Pierre Rouforte Reserv Fänrik 3 10 10 4 4 8 70 8 3 5 1 konvalescent Grad
Lionel Lilas Rhen-Mosel Fänrik 1 11 18 11 34 45 88 2 6 0 1 permission Grad
Marcellin Marbot Reserv Sergeant 2 9 10 17 1 18 92 1 5 0   permission  
Talbot Turquoise Rhen-Mosel Fänrik 3 13 21 14 24 38 87 0 4 2   hedersvapen Grad
Jean-Frédéric Chounavet Rhen-Mosel Fänrik 5 7 18 14 39 53 91 10 2 -1     Grad
Didier Étoile-Courant Sambre-Maas Sergeant 2 12 22 5 27 32 86 11 4 -1   permission  
Corin Capucine Italienska Sergeant 2 4 15 6 4 10 82 6 4 1      
Bernard Frogier Nord Sergeant 4 11 6 18 2 20 93 6 3 0      
Adele Argente Nord Fänrik 25 52 23 0 36 49 83 5 4 5 1 konvalescent Grad
Gustave Leucourt Nord Fänrik 6 32 20 9 40 49 94 4 5 -4   hedersvapen permission Grad
Erich Bruyère Nord Fänrik 3 20 17 32 38 70 88 7 3 -1   permission Grad+Pengar
Coeur Flash Italienska Fänrik 1 6 15 0 14 14 90 5 2 5   hedersvapen permission Grad
Cheval Cerise Reserv Fänrik 3 4 11 18 22 40 91 4 4 -1     Grad
Matteus Marie-Vallée Nord Fänrik 10 25 25 26 23 49 90 3 8 3   hedersvapen Grad
Gaspard Miradoux Nord Fänrik 5 21 22 12 25 37 80 9 1 1     Grad
Eric Jaune Nord Sergeant 4 25 16 11 15 26 84 4 6 5      
Jean Benedict Anglemarque Nord Fänrik 12 65 20 0 8 8 91 5 2 5 1 senior Grad+Ära
 
Dags att fira!
Högst en gång per kampanj äger det ärofyllda festdrickandet rum, och det är nu. Konvalescenter och de som har tagit permission kan inte deltaga. För övriga kostar det tre ärepoäng att dra dig ur innan börsen är tömd eller de ramlar under bordet. Du kan dra dig ur innan firandet påbörjas eller när som helst under firandet.
Festandet kostar en franc per dryckesrunda. Det går bra att låna pengar av andra i din armé (dock ej av konvalescenter och dem på permission), om de drar sig ur innan festen börjar. Den som ensam och sist blir kvar, vinner lika många ärepoäng som antalet rundor som hon eller han klarade av, vilket kan vara åtskilliga.
Faller under bordet gör du, om du med en hundrasidig tärning slår högre än ett visst tal. Talet är i första rundan lika med din hälsa. I andra runden har talet stigit med ett. I tredje rundan har talet stigit med ytterligare ett. I varje fortsatt runda, sjunker talet med två. Exempel: Antag att du har hälsan 99. I första rundan måste du slå 99 eller mindre. I andra rundan måste du slå 100 eller mindre, vilket ju är lätt. I tredje rundan kan det kännas ännu lättare, då det räcker att slå 101 eller mindre. Sedan går det utför. I fjärde rundan måste du slå 99 eller mindre. I femte rundan måste du slå 97 eller mindre. Och så vidare.
 
Civila damer och herrar
I vårt moderna samhälle efter införande av republiken, tillåter vi kvinnliga soldater och samkönade förhållanden. (Dock tillåter den franska krigsmakten fortfarande ingen officiell romantik mellan sina soldater.)
När du får möjlighet att träffa en dam eller herre, kan du välja någon som redan är känd (se "Civilpersoner som märks" ovan) eller välja att träffa någon hitintills okänd. I det senare fallet får reda på hennes/hans egenskaper innan du behöver välja om du vill uppvakta eller fria.
Om din attraktionskraft inte är högre än summan av hans/hennes tre egenskaper, kan du ge upp direkt: han/hon är inte alls intresserad.
Så hur räknar du ut din attraktionskraft? Jo, gör så här:
  1. Dividera dina sammanlagda ekonomiska tillgångar (Paris+börs) med 25 och avrunda nedåt.
  2. Lägg till din charm.
  3. Lägg för din militära grad till ett för varje steg du befinner dig ovanför sergeants grad. (En fänrik kan alltså lägga till ett, en löjtnant två.)
  4. Lägg till fem om du är greve, tio om du är hertig och femton om du är prins.
  5. Lägg till fem om du innehar ett ämbete.
Exempelvis har Adele en attraktionskraft på sju (ett för sina 49 franc, fem för sin charm och ett för sin fänriksgrad), vilket inte på långa vägar räcker för att fånga Christians eller Obelias intresse. Det skulle krävas en attraktionskraft på åtminstone femton respektive tjugo.
 
Utmaning på duell
Den som utmanas, kan neka utmaningen till ett pris av minus fem i ära. Om inte, så väljer den som utmanas vapen: svärd/värja eller pistol. Vid val av svärd/värja, bestämmer den som utmanas även vilken av duellanterna som skall påbörja duellen (spela det första kortet).
Duellens vinnare kan välja att agera storsint, vilket ger +5 i ära, så förloraren slipper såras. I det läget kan dock förloraren demonstrera fanatism och framtvinga att duellen görs om från start (samma sorts duell, men med nya kort om det är en svärdsduell) utan möjlighet för ytterligare storsinthet.
 
Dueller med svärd/värja
För att inte tappa några av spelets dyrbara spelare, så modellerar vi duellen med ett inte alltför okomplicerat kortspel.
De två kontrahenterna får fem kort vardera. Om någon av dem har en hälsa som är tio eller mer högre än den andras, så får den med bättre hälsa ytterligare ett kort. Dessutom får den som har den högsta fäktningsskickligheten ytterligare ett kort (detta utdelas inte om duellanterna är lika skickliga).
Spelarna turas om att spela ett kort, tills båda har slut på kort eller tills någon såras. Om någon får slut på kort, fortsätter den andra ensidigt att spela, tills alla kort har spelats eller ett sår har utdelats.
Det finns tre sorters kort: Lunge/Utfall, Parry/Parering och Riposte/Ripost. Kortleken som korten delas ut från innehåller sju stycken Parry, sju stycken Lunge och två stycken Riposte.
Lunge är ett anfallskort, som måste besvaras med en Parry eller Riposte.
En Riposte är ett anfallskort, om det är ett svar på en Lunge eller ett svar på en Riposte som var ett anfallskort. I så fall måste den besvaras med en Parry eller en Riposte.
En Riposte som inte är ett anfallskort, fungerar som en Parry.
När motståndaren har spelat en Lunge, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som är ett anfallskort, förlorar du om du inte spelar en Parry eller en Riposte.
När motståndaren har spelat en sådan Riposte, som inte är ett anfallkort, kan du spela vilket kort du vill (om du har något)
När motståndaren har spelat en Parry, kan du spela vilket kort du vill (om du har något).
Så länge du har kort kvar, måste du spela ett kort, när det är din tur. (Du kan inte passa.)
Har inget annat sagts, förmodas att Lunge och anfalls-Riposte bara spelas för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var en dödande stöt bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Båda duellanterna höjer sin fäktningsskicklighet med +1 för varje svärdsduell.
 
Dueller med pistol
Har inget annat sagts, förmodas att pistolerna avlossas enbart för att såra. Vill du i stället försöka döda motståndaren, så meddela Koordinator detta. När blodvite sker, är risken för att det var ett dödande skott bara 1% om meningen var att såra, men 11% om meningen var att döda.
Pistolerna avlossas samtidigt, men det finns en risk för feltändning. I denna sorts duell finns ingen skicklighetskomponent, utan båda har samma möjligheter.
 
Fänrik Argentes planering
Såsom konvalescent kan jag tråkigt nog inte vara med på Marsfältet.

Kommentera inlägget här: